OR lid in gesprek

• appie

Op de div afdelingen ben ik werkzaam geweest en hierdoor krijg ik vaak vragen van collega,s over zaken die in ons bedrijf of op hun afdeling spelen.

Op een afdeling loopt het erg slecht, juist door medewerkers op deze afdeling

word ik regelmatig bevraagt en geinformeerd.

De Co werkleider van deze afd heeft het hier niet erg op staan.

Hij heeft mij op nete wijze te verstaan gegeven dat ik niet te vaak op de afd met de medewerkers in gesprek moet gaan.

Doch door mijn werkzaamheden kom ik dagelijks op de div afdelingen en kan ik de

medewerkers niet negeren als ze een vraag hebben of iets kwijt willen.

Ik heb hem dan ook medegedeeld dat ik als OR lid medewerkers niet kan,en niet wil negeren als ze ergens een vraag over hebben.

Mag een werkleider een OR lid min of meer verbieden om contact met de mewerkers te onderhouden?

• John de Wijze

Nee zou ik zegen. Tenzij u deze collega's ernstig belemmerd in de uitvoering van hun taak waarbij de event. productie in geding is.

Beter kunt u de collega's vragen op een OR spreekuur te komen ofzo. Of in de luchpauze met hun vragen te komen.

U, als OR lid, behoeft aan de werkleider in elk geval geen verantwoording af te leggen. U zou deze persoon kunnen verwijzen naar de voorzitter OR danwel de bestuurder om aldaar zijn bezwaren te deponeren. Blijf wel vooral netjes

• Marcel

Als P&O Manager heb ik daar nog wel iets aan toe te voegen.

Uit het verhaal begrijp ik dat de Co werkleider de leidinggevende van die afdeling is. De OR leden moeten de rol van een leidinggevende niet ondermijnen. Mogelijk is dit een leidinggevende die erg veel waarde hecht aan zijn status ten opzichte van het overige personeel. Enige tact van het OR lid is dan wel op zijn plaats.

Wel ben ik van mening dat de OR moet weten wat er op de werkvloer speelt. Als OR lid ben je dus ook met enige regelmaat op de werkvloer aanwezig. Maar schuif ter afwisseling ook eens bij de lunch aan. Zorg er altijd voor dat jouw aanwezigheid geen storend effect heeft.

Let op: Ga niet op de stoel van de leidinggevende zitten. Medewerkers stellen vragen aan jou, die misschien niet door jou beantwoord moeten worden, maar door de leidinggevende, PZ of het management! Bevestig je eigen rol en bevestig die van de leidinggevende, hij is er niet voor niets. Laat zien waar jullie voor staan, maar ga vooral niet op andermans stoel zitten, dan heb je namelijk niet alleen die leidinggevende tegen, maar ook het management en PZ.

Doe er je voordeel mee. Succes.