Tussentijdse verkiezingen noodzakelijk?

• Jacqueline

In juni vorig jaar zijn er binnen onze ondernemingsraad twee vacante zetels ontstaan. Nu zijn er twee mensen gevonden die in de OR willen plaatsnemen. Ze draaien al een tijdje mee met de vergaderingen.

Ze komen uit dezelfde kiesgroep als de vacante zetels, het zijn dus in feite opvolgers. Is het nodig hiervoor tussentijdse verkiezingen te organiseren? (papieren rompslomp met als resultaat geen andere kandidaatstellingen dan de twee personen die nu al meedraaien) Is er een informele weg die we kunnen bewandelen?

De verkiezingen vinden plaats in juli 2007.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten, Jacqueline

Ambtelijk secretaris

• Hen

Ja, je bent wettelijk verplicht hiervoor verkiezingen te houden. Doe je dit niet, dan kan iedereen die hier belang bij heeft, aanvechten dat OR-besluiten niet rechtsgeldig zijn genomen. Dat moet je als OR en als organisatie niet willen. Daarnaast onthou je degenen die je op het oog hebt, de bescherming die de WOR hen biedt.

• Jacqueline Knapen

En als je je medewerkers inlicht dat je voornemens bent deze 2 mensen te benoemen tot aan de nieuwe verkiezingen en dan dus een bezwaarperiode (van zeg 4 weken) instelt. Niemand bezwaar? Dan gaan ze tot aan de verkiezingen fungeren als OR lid. Doet iemand het zo?

Jacqueline

• Hen

Dit is een mogelijkheid, maar dan wel volgens de hele WOR-procedure

- eerst de bestuurder vragen of hij schriftelijk wil verklaren dat er van de normale procedure afgeweken wordt; wordt dit schriftelijk aangegeven –> dan verder:

- dan de vakbonden en de medewerkers informeren (daarmee geef je hen de kans te reageren en als ze dat willen, tegenkandidaten te stellen), willen ze tegenkandidaten of kandidaten stellen –> moet so wie so de verkiezingsprocedure worden gestart. Geven ze allen schriftelijk aan dat dat niet nodig is, dan verder.

Angel: niet schriftelijk aangeven kan gezien worden als ok. Je zou dit in de brief aan de vakbond kunnen zetten: indien niet binnen 4 weken een reactie dan akkoord. Wie zegt dat die brief is aangekomen? Er hoeft er maar 1 te zijn die aangeeft, nooit die brief te hebben gezien –> die kan dan als belanghebbende bezwaar aantekenen en de instelling van 2 nieuwe leden ongedaan laten maken door de rechter.

Praktijk: ik weet niet of dit laatste veel gebeurt. Ik heb er nog niet van gehoord.

Blijft: die wettelijke bescherming van OR-leden.

Kortom: je kunt het risico lopen door je niet aan de procedure te houden, maar dan lopen de leden een risico, de OR, en je bent niet eerlijk naar je achterban. Besluiten kunnen worden genomen, maar houden bij een procedure geen stand: OR niet geldig!

Advies: als je dit even voorlegt aan je bedrijfscommissie, krijg je hun visie erop. Dan weet je wat meer over wat je kunt verwachten als iemand bezwaar gaat aantekenen. en dit via de rechter wil spelen. Met hun gegeven in de hand, kun je richting bestuurder, vakbonden en medewerkers ook aangeven, dat je zorgvuldigheid wilt betrachten en daarom het advies van die commissie even hebt gevraagd.

• Henk

Helaas wel, maar Hen heeft wel gelijk.

Vaak gaat het natuurlijk ook gewoon goed, maar dat is dan vooral omdat er geen kraaiende hanen zijn.

Op het moment dat er één haan opstaat en wel gaat kraaien, zit je met een gigantisch probleem.

Pragmatisch handelen in dit soort zaken lijkt heel handig, maar het maakt je kwetsbaar. En zoals Hen zegt, dat moet je niet willen………….

Nóg een overweging.

Vaak hoor ik OR-en klagen dat ze “niet serieus genomen worden” door hun bestuurder. Dat kan je in mijn ogen alleen maar hardop zeggen als je begint met jezelf serieus te nemen.

Als de OR begint met pragmatisch sjoemelen met regeltjes ( hoe begrijpelijk dat soms ook is ) dan moet die OR ook niet zeuren als de bestuurder de regeltjes wat soepel begint toe te passen.

Henk

• Elly W.

Hallo Jacqueline,

Ter aanvulling op alles wat hier nu over al is geschreven (en waar ik mij bij aansluit) het volgende.

Wij vullen op deze manier ook wel eens vacatures op. Afgelopen september bij tussentijdse verkiezingen geen kandidaten.

Nu door lobbyen en persoonlijke benadering wel 1 (misschien 2) kandidaten (we hebben 3 vacatures).

Wij melden dit bij de vakbonden met de vraag of zij zelf ook nog kandidaten hebben en maken het bij bestuurder en medewerkers bekend.

Er zijn 2 mogelijkheden:

- geen andere kandidaten: deze persoon (personen) is/zijn gekozen

- wel andere kandidaten: dan alsnog “echte” verkiezingen organiseren.

Houd je er wel rekening mee, dat indien de kandidaten GEEN lid van de vakbond zijn, zij ook handtekeningen moeten verzamelen? Dit blijft nl. hetzelfde als in de normale verkiezingsprocedure.

Succes,

Elly W.

• Irene

Nee, dit mag niet. Schrijf gewoon tussentijdse verkiezingen uit. Doe je dit niet dan ontnemen jullie de nieuwe leden de ontslagbescherming. 13 weken zijn zo voorbij en met de papieren rompslomp valt het ook wel mee. Aanschrijven van bestuurder, de bonden en de medewerkers. Termijn afwachten en klaar is het geheel.

Daarbij komt nog dat je schrijft dat ze al voor een deel meelopen. Dus waar ligt het probleem?

Groet van een slellige AS in deze materie, Irene

• roger

Wet is wet. Leden van een ondernemingsraad worden verkozen.

Misschien zijn er nog meer mensen die interesse hebben.

Dus ik ben met Irene eens.

En ik ben even stellig na meer dan 25 jaar OR¨/werk