onwettig afwezig ?

• appie

Een medewerker gaat een dag p.w. naar school.

Na nu blijkt (via de absentielijst van school) heeft de medewerker vorig jaar enkele dagen verzuimd op school.

De medewerker heeft hierover zijn werkgever hier niet ingelicht.

De werkgever is van mening dat hij de dagen dat betrokkene niet op school is geweest alsnog salaris kan inhouden.Mag de werkgever over de afwezige dagen

alsnog salaris inhouden?

• Ad de Beer

Krijgt hij die dagen ook betaald?

Is er sprake van een “dienstopdracht”?

Ad de Beer

• John de Wijze

Neen. dat mag werkgever niet.

Werknemer heeft een 4 daagse werkweek en 1 schooldag. Voor de werkdagen is salaris overeengekomen voor de schooldag is een vergoeding voor de boeken etc.op jaarbasis

• Leo

Hoi Appi

Ik denk dat werkgever nogal coulant is.

Hij wil salaris inhouden. Klaarblijkelijk heeft de persoon dus school gevolgd onder werktijd.

Werktijd is hier het crusiale woord. Hij / zij wordt geacht te werken, (in dit geval onderwijs volgen), maar is niet op zijn werk verschenen (in dit geval gespijbelt op school). Vervolgens heeft hij / zij dit niet kenbaar gemaakt, hetzij vakantie opgenomen, hetzij ziek gemeld.

De man / vrouw is dus absent zonder reden van opgaaf. Hij pleegt dus een economisch delict, want hij / zij steelt uren van zijn baas.

Dat de werkgever dan zegt betaal me de uren maar terug, vind ik dan coulant, want als hij zegt u hoeft niet meer te komen, staat hij ook in zijn recht.

groetjes Leo

• aatjek

Helemaal met Leo eens.

Leo schreef:

>

> Hoi Appi

>

> Ik denk dat werkgever nogal coulant is.

>

> Hij wil salaris inhouden. Klaarblijkelijk heeft de persoon

> dus school gevolgd onder werktijd.

>

> Werktijd is hier het crusiale woord. Hij / zij wordt geacht

> te werken, (in dit geval onderwijs volgen), maar is niet op

> zijn werk verschenen (in dit geval gespijbelt op school).

> Vervolgens heeft hij / zij dit niet kenbaar gemaakt, hetzij

> vakantie opgenomen, hetzij ziek gemeld.

>

> De man / vrouw is dus absent zonder reden van opgaaf. Hij

> pleegt dus een economisch delict, want hij / zij steelt uren

> van zijn baas.

>

> Dat de werkgever dan zegt betaal me de uren maar terug, vind

> ik dan coulant, want als hij zegt u hoeft niet meer te komen,

> staat hij ook in zijn recht.

>

>

> groetjes Leo

• roger

De gegevens zijn te weinig om daarop een goed antwoord te geven.

A) is er onderzocht geworden waarom die medewerker afwezig was, en is er al uberhaupt met die mdedwerker gepraat geworden.

b) Wat is de inhoud van het contract wat met die medewerker is afgesproken.

c) is er een afspraak gemaakt dat de werknemer de werkgever dient in te lichten als hij niet naar school gaat. (los van beleefdheidsregel)

d) bestaat er zo iets als een sanctie regelment.

en zo kan er nog doorgegaan worden.

• Hans

Waarom was die persoon niet op school? Was dit ‘spijbelen’ of is er iets anders aan de hand? Over wat voor soort opleiding ging het?

Ik heb afgelopen jaren ook een opleiding gevolgd waarbij ik 1 dag in de week les had, in opdracht van de baas. Regelmatig was ik op die dag niet op school en ook niet op het werk maar op andere manieren met leren bezig.

Thuis aan het werk, in de bibliotheek, op werkbezoek bij anderen, samen met anderen aan opdrachten werken en noem het allemaal maar op.

In veel opleidingen is het klassikaal onderwijs grotendeels verdwenen, moet je als student je eigen leerproces sturen. En dus ook de tijden en plekken van het leren.

Uiteindelijk gaat het er toch om dat je leert en voldoende studieresultaten behaalt?

Heeft diegenen uiteindelijk zijn diploma/getuigschrift behaald of niet?

Het lijkt alsof er rondom deze medewerker ‘meer’ aan de hand is…………