HELP...een verstoorde relatie???

• Vera

Bijna 3 jaar geleden is bij ons het RI&E afgenomen en aan de hand daarvan een pva opgesteld.

Aangezien het pva niet compleet was hebben wij daar niet mee ingestemd.

De afspraak die er toen gemaakt is met PZ is dat zij wel alvast mocht beginnen met het uitvoeren van de punten die in het pva stonden omdat je nooit snel genoeg kan zijn met verbeteringen.

Een half jaar na het verschijnen van het pva hebben wij hiermee ingestemd. (beetje laat van onze kant).

De afspraak was dat het 1x per jaar ge-evalueerd zou worden met de OR.

Dit is niet gebeurd. Nu heb ik in augustus vorig jaar PZ daarop aangesproken en een lijst ingeleverd met punten uit het pva die nog niet gerealiseerd waren.

Hier heb ik nooit een reactie op gehad.

Nu heb ik PZ twee weken geleden weer een brief gestuurd met de nu nog openstaande punten.

Sinds die brief is het niet meer hetzelfde. Wij (de OR) worden nu verweten dat het onze schuld is dat de punten nog niet gerealiseerd zijn en wij brengen volgens haar te vaak informatie naar buiten dat PZ niets doet en dat ze zelfs tegen zit te werken.

Ook de toon in de brieven naar haar toe vindt ze niet kunnen.

Wij als OR zijn nog steeds van mening dat wij in ons recht staan om haar aan te spreken op het feit dat de punten nog niet gerealiseerd zijn.

Wij willen dus ons standpunt houden maar wel nog met haar op “normale” voet verder.

Wie heeft er tips???

• Hen

PZ is niet jullie gesprekspartner. De partner van de OR is de bestuurder. Hem/haar spreek je aan op dit soort zaken. Hij/zij stuurt PZ aan. Dat wil ook zeggen: als de bestuurder buiten jullie om PZ instrueert, niets of weinig met arbobeleid te doen, PZ geen kant op kan. Het gaat dan ook niet aan om PZ iets te verwijten.

Tip: bespreek dit onderwerp (arbo) eens tijdens een OR-training en tegelijk de manier waarop je dit eventueel onder de aandacht kunt krijgen. Het gaat er daarbij om, hoe de interactie OR/bestuurder is (en pas in de tweede plaats OR/pz, eventueel. Er zijn organisaties waar dit contact er wel rechtstreeks is. Het risico ligt bij het punt dat pz wordt aangestuurd en misschien andere instructies krijgt van de bestuurder.)

Tip: om de relatie met PZ weer goed te krijgen: erken dat je je niet gerealiseerd hebt dat jullie met de bestuurder moeten overleggen, en dat het niet terecht was het niet uitvoeren van arbobeleid toe te schrijven aan falen van PZ.

Succes.

• Irene

Zoals Hen ook al aangaf. Deze verstoorde relatie hebben jullie zelf in de hand gewerkt. Ik zou ook adviseren je ongelijk te bekennen bij deze medewerker en in een overlegvergadering met bestuurder overleggen hoe nu te komen tot een correcte uitvoering van het plan van aanpak.

Maar, wanneer je geen fouten maakt kun je ook niet leren moet je maar denken.

Succes, IRene