levensloopregeling

• abel

Hallo,

Ik wil even reageren op de hiervoor al eerder besproken levensloopregeling. Uit de reacties begrijp ik dat veel OR-en de levensloopregeling ter instemming krijgen. Wij hebben het ter informatie gekregen, waarop ik vervolgens op internet ben gaan zoeken naar een antwoord op mijn vraag of dit nu wel of niet instemmingsplichtig is. En ik vond dit op de site van OR-net:

"Welke rol speelt de OR bij de levensloopregeling?

Met betrekking tot de regeling zelf is de OR geen partij. De werknemer beslist, de werkgever voert uit. De OR kan het initiatiefrecht gebruiken om regelingen voortvloeiend uit de levensloopregeling onder de loep te nemen. Te denken valt aan het contract met de verzekeraar (artikel 27: spaarregeling); een verlofregeling (welke criteria, hoe wordt er bijvoorbeeld omgegaan met verzoeken van werknemers tot verlof); een eigen bijdrage van de werkgever (deze moet ook gegeven worden aan degenen die geen gebruik van de regeling maken) en denk ook aan de verschillende secundaire arbeidsvoorwaarden die doorlopen tijdens het verlof zoals pensioen, lease-auto en telefoon."

Ik ben ook wel benieuwd op welke punten van de regeling jullie invloed konden hebben, want naar mijn idee zijn de meeste punten gewoon wettelijk bepaald.

Groeten,

abel

• Hen

M.n. de regeling over verlof –> instemming art. 27, speelde bij ons mee.

Contract ivm spaarregeling: m.i. niet mogelijk –> elke medewerker kan afsluiten waar hij wil.

Secundaire arbeidsvoorwaarden: als er afspraken met medewerkers in arbeidsovereenkomsten zijn gemaakt –> geen OR-zaak; indien niet en worden/zijn voor een groep of allen wel mogelijkheden geschapen vanuit bv. een CAO om in overleg met de OR regelingen af te stemmen –> conform CAO: in (of na) overleg met de OR, of in overeenstemming met de OR.

Als je via “zoeken” “levensloopregeling” intikt, krijg je veel topics te zien die er al het een en ander over hebben vermeld.

• Adri ®

Hoewel een wet tot bepaalde wijziging kan dwingen, wil dat nog niet zeggen dat het instemmingsrecht van de OR daarmee komt te vervallen. De OR kan echter niet tegenhouden waartoe een bestuurder op grond van de wet verplicht is, doch kan wel voorwaarden verbinden aan dergelijke wijzigingen van de regeling.

• Hen

:) Ik moet misschien de conclusie trekken, dat ik onduidelijk schrijf? Net als bij Ad: we bedoelen volgens mij hetzelfde te zeggen.

• Adri ®

Klopt, mijn fout! Ik geloof dat ik een verkeerd pijtje heb gevolgd ( –> ) en op gegeven moment verdwaald…. :-)