Taken preventiemedewerker

  • appie

    Bij ons bedrijf is de arbocoordinator tijdelijk aangsteld als preventiemedewerker.

    Op korte termijn zal de sollicitatieprocedure plaats gaan vinden voor de functie van preventiemedewerker.

    Mijn gevoel zegt dat de arbocoordinator ook zal solliciteren, en dan zal het een combinatie functie worden met haar andere functie.Onze directeur heeft al laten doorschemeren dat hij hier een voorstander van is.

    Wij zijn een bedrijf met ± 2000 medewerkers.

    Gezien de grote van het bedrijf denk ik zelf dat de functie preventiemedewerker

    een volledige taak van een persoon moet zijn, en een combinatiefunctie niet kan?

    Wie kan mij informeren wat de belangrijkste taken van een preventiemedewerker zou moeten zijn.

    Ik vraag dit omdat wij al een arbodienst hebben ,een arbocoordinater die de RIE al maakt (is ook preventief)en de werkleiding houd zich al bezig met preventie van verzuim.

  • Hen

    Via www.google.nl, zoeken op “taken preventiemedewerker” - legio mogelijkheden.

  • Elly W.

    Appie,

    BIj ons (sector V&V - 1600 medewerkers) is het wel een combinatiefunctie: de taken van een arbo-coördinator en preventiemedewerker komen in grote lijnen met elkaar overeen. Bij de taken van de preventiemedewerker wordt het overleg met de OR iets sterker aangezet. Hiervoor hebben wij 2-3 keer per jaar overleg met betrokken functionaris en komen alle relevante onderwerpen aan de orde.

    Ik ben van mening dat je een functie niet zwaarder moet maken dan noodzakelijk is.

    Elly W.

  • Dirk.D.

    Beste,

    Zie Hen en Elly W.

    Het verschil in zwaarte zit hem in het verschil van bedrijf …

    Zou een “verzorgings tehuis” genoeg hebben aan een dubbel funktie (wat ik durf te betwijvelen) in de “industrie” (papier/ metaal/ petrochemie e.d.) heb je zoveel “specialisatie's” (Richtlijn arbeidsmiddelen/CE/gevaarlijke stoffen/ en industrie afhankelijke veiligheids/welzijns faktoren) dat er vaak meerdere mensen bij hun reguliere taak ook nog een stukje “preventie medewerker” hebben (wat wel weer wordt gecoordineerd door de KAM-H (Kwaliteit/Arbo/miljeu/gezondheid) manager..(onderdeel van P&O)

    Dus zoveel mensen zoveel sinnen en per bedrijf kun je alle kanten op… aan de hand van de R&I's kun je kijken wie/hoeveel en waar je deze “preventie medewerkers” nodig hebt.

    Groet

    Dirk.D.