KAM functionaris/ARBO-milieu medewerker

  • Margret

    Hallo,

    In het kader van de wijzigingen in de ARBO wetgeving is men hier voornemens een Kwaliteitbureau op te zetten, aangestuurd door een kwaliteitscoordinator, die ondersteund wordt door een ARBO-milieu medewerker (die ook dienst kan doen als preventiemedewerker) Geen van deze functies bestaat nu binnen ons bedrijf.

    De OR heeft aangegeven instemming te moeten verlenen voor deze wijzigingen op ARBO beleid, alsmede instemming te moeten verlenen voor het functie profiel/ functieomschrijving, de taken en de plaats in de organisatie. Nu geeft de directie aan dat zij niet weet waar beschreven staat dat de OR instemming moet verlenen op deze wijzigingen in het ARBO beleid. Er is vast wel een site o.i.d. waar ik hier iets over kan vinden. De WOR geeft het aan in artikel 27 1d, maar onze OR wil graag meer handvatten. Wie kan hulp bieden?

    Alvast hartelijk dank,

    Margret

  • Dick de Jong

    Hee Margret,

    Waarom stel je deze vraag weer. Kijk op 10 maart

    groeten,

    Dick

  • Hen

    Onderstaand de link naar wetgeving over arbo. Art. 12 spreekt alleen over vooraf overleg met de OR. (Veel artikelen uit deze wet geven de rechten van de OR aan. Zie daar.) Maar: hier is nog geen sprake van overeenstemming, of in overleg met (dus: met instemming van).

    http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessioned/browsercheck/continuation=14667-002/session=925010628391973/action=javascript-result/javascript=yes

    De WOR geeft in artikel 27 aan:

    d: de ondernemer behoeft de instemming van de OR voor … een regeling op het gebied van de arbo, ziekteverzuim, of reintegratiebeleid,

    h: bedrijfsmaatschappelijk werk

    j: behandeling van klachten

    Een toelichting wat hieronder valt, wordt in "Inzicht in de OR', door F. Vink gegeven. Zie blz. 144. Echter: dit is niet in de wettekst opgenomen. En daarmee voor discussie vatbaar en interpretabel. Zeker het onderdeel over de preventiemedewerker: net nieuw. Aan de andere kant: Vink is een mr. in de rechten en zal zoiets niet uit zijn duim zuigen. Hij heeft waarschijnlijk de lijn van jurisprudentie gevolgd.

    Wat wel mee kan spelen is een verwijzing in het OR-jaarboek, naar een blz. 19 uit een Memorie van Toelichting op de WOR (Tweede Kamer, vergaderjaar 1997 - 1998, 25 879, nr. 3). Daarin wordt gespecificeerd wat onder het instemmingsrecht van de OR valt.

    "Het inst recht van OR en pvt, alsmede adviesrecht van werknemers bij ontbreken van een OR of pvt, geldt zoals gememoreerd voor alle regelingen op het gehele terrein van het arbeidsomstandighedenbeleid van het bedrijf. Daaronder vallen dus ook meer specifieke punten, zoals:

    - de RI&E en het daartoe behorende plan van aanpak

    - …

    - de wijze waarop de deskundige bijstand wordt ingericht (dit betreft onder meer het contract met de arbodienst)

    - het aanwijzen van bedrijfshulpverleners …

    "

    In die MvT staat dus ook niet dat de OR instemming heeft op het arbobeleid an sich, of wijzigingen daarop. Dus:

    - als de werkgever meldt dat hij geen arbobeleid voert, is dat ook een stukje beleid.

    - als de werkgever meldt dat hij arbobeleid wil invoeren, voert hij voorafgaand aan de invoering ervan, overleg met de OR; over ELKE regeling daaruit voortvloeiend, behoeft hij de instemming van de OR; welke regelingen dat zijn, is terug te vinden in de arbowet zelf. Art. 27 geeft verder aan: elke vaststelling, wijziging of intrekking van …

    Ik zou niet weten, waar nog te vinden is, dat het arbobeleid op zich instemmingsplichtig is. Het overleg voorafgaand aan de vaststelling daarvan wel. Als je dan concludeert dat het veel kabaal en weinig inhoud heeft (dus geen concrete uitvoeringszaken voorstelt), kun je er over onderhandelen.

    Wat me veel belangrijker lijkt echter, is: hoe goed kunnen jullie als OR argumenten aandragen, op basis waarvan de werkgever kan besluiten een goed arbobeleid te ondersteunen. En: als jullie dit als OR van de grond willen krijgen de tip: ga vooral met een goede trainer dit onderwerp eens uitdiepen. Er zijn genoeg themadagen, of op-maat cursussen die hier aandacht aan besteden. En aan de rol die de OR erbij kan spelen.

    Wil je toch meer wettelijke info: neem dan eens contact op met je bedrijfscommissie en vraag welke interpretatie die geeft aan art. 27 van de WOR, lid d. Mocht je ooit je werkgever ergens mee om de oren willen slaan, dan kan dat toch alleen nadat je er met de bedrijfscommissie over hebt gesproken. Die kun je ook telefonisch benaderen.

    Succes.

  • mario

    hoi Magret je kan ook deze brief gebruiken

    Geachte directie,

    Graag wijzen wij u op de wettelijke verplichting vanaf 1 juli 2005 tot het aanstellen van (één of meer) preventiemedewerker(s) in ons bedrijf.

    De preventiemedewerker houdt zich bezig met de veiligheid en gezondheid op de werkvloer. De taken van de preventiemedewerker zijn dat hij of zij:

    moet meewerken aan het opstellen van de RI&E en het uitvoeren van daaruit voortvloeiende maatregelen.

    overleg voert met en advies geeft aan de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging.

    een vraagbaak is voor de medewerkers in het bedrijf

    Voorbeeld van taken zijn het voorlichten over het onderhoud van apparaten of instructie geven over het werken met gevaarlijke stoffen.

    De OR/PVT heeft instemmingsrecht over de aanstelling van de preventiemedewerker. Graag ontvangen we daarom van u een instemmingverzoek waarin staat opgenomen:

    de omvang van de aanstelling als preventiemedewerker. Of, bij grotere bedrijven: het aantal preventiemedewerkers (in die bedrijven waar het aantal preventiemedewerkers discutabel is) ;

    de taken van de preventiemedewerker(s) ;

    het gewenste niveau van de preventiemedewerker(s) ;

    de plaats die de preventiemedewerker(s) binnen onze organisatie krijgt/krijgen;

    de opleiding die de preventiemedewerker(s) ontvangt/ontvangen;

    het beschikbaar budget voor de preventiemedewerker(s).

    Wellicht ten overvloede wijzen wij u op de risico-inventarisatie en evaluatie waaruit blijkt dat belangrijke risico’s op het werk zijn in ons bedrijf: (opsomming van verschillende risico’s). Dat betekent dat de preventiemedewerker in elk geval kennis moet hebben van de wijze waarop deze risico’s voorkomen kunnen worden. Ook zal de preventiemedewerker moeten beschikken over vaardigheden bij het signaleren van risico’s en het communiceren hierover met werknemers, de Arbo-dienst en de directie.

    Tot slot: naar onze mening moet de aanstelling van de preventiemedewerker niet beschouwd worden als enkel en alleen een wettelijke verplichting, maar als een kans om ook in de toekomst prettig, gezond en veilig bij ons bedrijf te werken.

    Met vriendelijke groet,

    Ondertekening.

    hoop dat je er wat aan hebt

    mvg

    mario