verwijzing in instemming

• henk

Als secretaris heb ik een instemming gemaakt, hierin verwijs ik naar het verslag van de CSA waarin het onderwerp besproken is. Eigenlijk is het onderwerp alleen in de CSA besproken en alleen in het vooroverleg aan de overige raadsleden verduidelijkt.

In het overleg hebben we besproken dat het akkoord is en de instemming tegemoet gezien kan worden.

Nu gaan er stemmen op dat in de instemming niet verwezen mag worden naar het verslag van de CSA. Weet iemand hier meer over?

Het verslag van onze CSA wordt alleen verspreid onder de ORleden en bestuurder en HRM. Ligt dus niet publiekeijk ter inzage, maar dat geldt ook voor onze instemmingen en adviezen.

Henk

• Irene

Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je met het verslag van CSA bedoeld een OR of OV vergadering. Wanneer de notulen van deze vergaderingen zijn goedgekeurd en vastgesteld is het geen probleem hier naar te verwijzen. Is dit niet het geval dan wordt het trikkie omdat hetgeen er staat nog veranderd kan worden en dan is de verwijzing mogelijk niet meer correct.

Snap je?

Groet, IRene

• henk

Irene,

Ik meen dat de CSA een veel gebruikte commissie is bij OR'n. Commissie Sociale Aangelegenheden dus, net zoals een VGWM-cie.

Dus niet alle OR-leden zitten in de CSA. Bij ons niet tenminste. Het is dus geen voltallige OR of OV geweest.

Ik heb wel vaker in instemmingen verwezen naar het verslag van OR en OV vergaderingen, dat is geen punt van discussie.

Het gaat om het verwijzen naar een verslag van een OR-cie waarin in ons geval alleen OR-leden zitting hebben. Mag dat of niet?

Henk.

• Dirk.D.

Beste,

Als, inhoudelijk ook door de overige OR leden dat verslag als “duidelijk en terzake voldoende” wordt beoordeeld zou ik er geen bezwaar zien…in het vervolg trajekt is/wordt vastgesteld dat dat het juiste standpunt is/was.

Echter om “instemming” te geven dient er wel een OV vergadering over heen tegaan voor dat het ook juridisch water dicht is (hamerstuk/ vaststellen van..)

Groet

Dirk.D.

• Irene

Wanneer jullie hebben afgesproken dat de commissies dergelijke bevoegdheden hebben en wanneer je de notulen van deze commissie vaststeld en goedkeurd zou het moeten kunnen. Optimaal is het niet.

Voorstel:

Keur de notulen goed en stel ze vast in de commissievergadering. Leg ze vervolgens voor aan de OR. Neem toch aan dat de commissie verslag uitbrengt aan de gehele OR in een OR vergadering waar ze mee bezig zijn en wat ze beslist hebben. Een goede optie zou zijn dat de commissie een advies geeft aan de gehele OR over een bepaald onderwerp en dat de instemming gedaan wordt door de gehele OR. Op deze manier blijf je met de gehele groep verantwoordelijk voor het gehele pakket en dwing je de commissies om een goed verslag te maken van hetgeen ze gedaan en uitgewerkt hebben. Twee vliegen in één klap.

Maar, mochten een aantal OR-leden toch bezwaar hebben tegen je werkwijze wat is er dan op tegen op hetgeen geschreven staat in de notulen alsnog op te nemen in de brief. (kwestie van knippen en plakken) Iedereen tevreden en jullie kunnen je weer gaan bezighouden met medezeggenschapszaken.

Groet, Irene