verschil in OR

• Bri

Beste lezers,

Bestaat er ook een verschil tussen het aantal medewerkers binnen een bedrijf en de bevoegdheden van de OR? Volgens één van onze OR-leden heeft een OR binnen een bedrijf van max. 50 medewerkers alleen een adviserende functie en hoeft een directie geen toestemming aan de OR te vragen bij bijv. grote investeringen.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Groet

Bri

• John de Wijze

Bij een bedrijf met minder dan 50 medewerkers spreekt men van een Personeels Vertegenwoordiging (PVT) Deze PVT heeft inderdaad minder wettelijke bevoegdheden dan een Ondernemingsraad ( verplicht tot instellen bij 50 of meer medewerkers)

• Hen

Volgens mij is dit niet helemaal zo: er zijn ook cao's, die van ziekenhuizen bv., waarin staat dat een OR al ingesteld moet worden bij 35 medewerkers. Daaronder is het dan een pvt m.i.

• John de Wijze

Al eens een Ziekenhuis gezien met 35 medewerkers?? Nee…ik ook niet dus waarom zou dat in deze CAO opgenomen zijn?

• Ronald

In de Kunsteducatieve sector is het ook opgenomen, en daar zijn best wel veel instellingen met 30 a 40 werknemers.

Ronald.

• Hen

au … :)

Bedankt voor je feedback. Zo heb ik er nog niet naar gekeken.

Maar ik ben wel benieuwd naar het antwoord op jouw (retorische?) vraag. Wat is volgens jou de reden?

• G .Leistra OR lid

ik denk dat je artkel 4 van de WOR bedoeld

ieder die OR lid is heeft recht op insteming er staat bij artkel 25 eerstelid onderdeel H over de inverstiringen

artiekel 25 is een belangrijke adviesrecht van de ondernemingsraad

denk er om !!!!

• John de Wijze

Kijk.. ik ben geen CAO onderhandelaar, Naar het juiste antwoord zulen we in dit geval moeten gissen. Mijn gissing is: Toen er ooit…..al enige tijd geleden, er nog een regeling was van Grote Ondernemingsraden en Kleine Ondernemingsraden met de verplichting voor ieder bedrijf een OR te hebben ( Ja ooit was dat in de WOR geregeld) en boven de getals norm van 35 medewerkers sprak de WOR over een grote OR. Toen was het een Wet gerelateerd geheel en daarom staat dit nog in menig CAO. Net zo als nog veel meer onzinnige zaken.

Een Kleine OR had veel minder bevoegdheden op het instemmingsrecht, feitelijk alleen adviesrecht met de mogelijkheid van initiatieven aandragen.

Later is . zo je weet, de verplichting van een PVT gekomen < 50 medwerkers.

• G .Leistra OR lid

wij gebruiken nog stees de wor in de OR in het WSW bedijf waar ik werk

er zijn dan natuurlijk zo 450 colega's dat is dan aleen hoofd kantoor

we hebben een totaal in het bedrijf 3 OR's daarvan ziten er twee afgevaarde in de COR de COR is een oeverkoepelende OR waar de dirikteur bij zit .

bij ons is het 11 leden OR maar we hebben maar 8 pers komt dat er geen kanidaaten waren ik zou de vraag van advies recht toch eens bij het tranings ODYSSE neerlegen meschien weten die meer er over

ik vraag mij af wat het PVT inhoud is dat nou ook een wet waar julie dan aan moeten houden

• Bri

Hartstikke bedankt voor alle reacties, ik had inderdaad al vernomen dat er binnen een bedrijf onder de 50 medewerkers een personeelsvertegenwoordiging aangesteld kan worden. Maar wat als er besloten wordt om de OR voort te zetten ipv personeelsvertegenwoordiging? Zijn de bevoegdheden dan wel zoals ze in de WOR beschrevens staan?