dienstopdrachten

• Annemarie

Bij ons op het werk (gezondheidszorg)worden incidenteel werkopdrachten gegeven.

Dit houdt in dat je gebeld kan worden om te moeten komen werken, of het je nu u

uitkomt of niet.Kom je niet , dan kan dat opgevat worden als werkweigering.

Kent iemand deze dienstopdrachten?Ik kan er nl. niets over viinden,met name niet om de vorm van dwang die er in zit.

• Irene

Vanuit de V&V kan dit alleen wanneer medewerkers een bereikbaarheids-, aanwezigheids- of consignatiedienst draaien.

In goed overleg denk ik dat er van een medewerker verwacht mag worden dat in tijd van nood om medewerking gevraagd mag worden. Echter, dwingen kan m.i. niet.

Wel is het mogelijk om van een medewerker de vakantie in te trekken als de situatie daar om vraagt. Maar menig leidinggevende zal zich nog wel een keer achter het oor krabben omdat de kosten dan volledig vergoed moeten worden door de organisatie.

Groet, IRene

• Henk

Binnen redelijke grenzen is er niets tegen zo een systeem. Als het invallen meer de regel wordt dan de uitzondering, gaan medewerkers zich daartegen verzetten. Zijn bijvoorbeeld telefonisch niet langer bereikbaar en negeren ingesproken voicemail-opdrachten. Dat kan volgens mij niet worden aangemerkt als werkweigering.

Henk

• Hen

Even kijken wat er in de CAO staat. Tijdelijk ander werk onder bepaalde voorwaarden kan hierin zijn opgenomen.

• Irene

Henk,

Klopt helemaal wat je zegt. Ik hoor geregeld van medewerkers in de zorgsector dat ze een nummer melder hebben.

Maar zoals al eerder aangegeven in goed overleg zou het moeten kunnen.

En wanneer sprake is van structureel overwerk zullen hier conform CAO maatregelen genomen moeten worden.

Groet, IRene

• Annemarie

Nog even voor alle duidelijkheid;

De dienstopdrachten werden gegeven tijdens een lange periode van grote drukte,waarin al vaak een beroep op iedereen was gedaan om extra te komen werken.

Op een gegeven moment was er niemand meer in staat of bereid om weer een vrije dag op te geven.

• Irene

Vraag eens aan jullie directeur/bestuurder wat hij hiervan vindt. Of laat wellicht de OR dit vragen tijdens een overlegvergadering. Wanneer hier namelijk sprake is van structureel meerwerk dan kunnen medewerkers hier rechten aan ontlenen en dat zal toch niet de bedoeling zijn.

Groet, Irene