Ok, dan wat dat betreft een tip. Kijk maar of je er iets mee kunt.
Wij houden actie-/afsprakenlijsten bij van overlegvergaderingen. Die werden en worden erg lang. Regelmatig was de vraag, of die lijst niet opgeschoond kon worden. (Vooral als de actie van de kant van de bestuurder moet komen, en omdat dat heel veel voorkomt, wordt de spiegel steeds lastiger.)
Reactie or: nee, want die zaken lopen nog.
De as heeft nu van een jaar alles onder elkaar gezet, een analyse gemaakt van de reden waarom zaken lang liepen/lopen. De spiegel kwam op een aantal punten wel erg hard aan (een adviesaanvraag loopt tot en met het definitieve schriftelijke besluit na het or-advies en de opschortingstermijn van een maand die dan nog geldt; zolang de bestuurder niet met die brief op de proppen komt, wordt een actie niet afgevoerd. Als de OR dan van mening is dat die opschortingstermijn niet meer hoeft, wordt dat gemeld en kan de uitwerking van een besluit starten.; een ander punt was het wel toezeggen van stukken, of wijzigingen, maar ze niet sturen. Wat ook naar voren kwam: dat veel punten gewoon een lange doorlooptijd hebben: bv competentiemanagement –> van aankondiging aan een OR tot een besluit over welke competenties en welke wijzigingen in regelingen e.d. naar een OR moeten en uiteindelijk implementatie: duurt gauw drie jaar; of een reorganisatie met alles er op en eraan: 2 jaar als voorbeeld).
De analyse is besproken. Er kwam nog iets boven water: stukken niet aan de OR sturen uit de angst van de bestuurder, dat de OR de hakken in het zand zet… Opnieuw het spiegeltje voorgehouden: "wij herkennen dat niet, a) waarom niet eerder getoetst en b) hoever vertrouw je je eigen OR en c) als een OR met lastige vragen komt, wil dat nog niet zeggen dat hij de hakken in het zand zet … de bestuurder kan dit ook zien als constructieve vragen, uitgaande van het motto: uit verschillende benaderingen/invalshoeken komen de beste besluiten voort!
Kortom:
- als een OR een actielijst bijhoudt, van a t/m z, met daarin kort het verloop (een actienummer, vervolgens kort wat is afgesproken, dan wat in een agenda-overleg erover is besproken, in een volgende vergadering is besproken, enz. alles kort: krijg je een verloop waaruit iedereen kan zien, hoe het ook al weer zat;
- parallel eraan voor de overlegvergaderingen een verkorte versie (maar die grote laat je gewoon doorgroeien) met alleen de laatste afspraken
- aan het eind van het jaar kun je dit gebruiken als analyse (voor de freaks: je kunt het zelfs als meetpunt gebruiken en een staatje maken! Voor wat dat waard is.)
- heb je dan als or ook nog een jaarlijks agendapunt: evaluatie relatie bestuurder/OR, dan kun je dit als onderlegger gebruiken
- op die manier kun je zaken aan de orde stellen
Voorwaarde: een bestuurder en een OR die constructief naar elkaars bijdrage willen kijken, om uiteindelijk bezig te zijn met die dingen die goed zijn voor het bedrijf …
Even terug naar je topic:
- je zou dit als OR voor kunnen stellen aan die p&o'er, beter: aan je bestuurder
- eigenlijk kun je dit voorval misschien ook zien als “goed dat het gebeurd is, want nu kunnen we er ook goed op inspelen”, toch?
Succes. En … ben benieuwd hoe jullie* het oppakken.
* Ook als het voor een artikel gebruikt wordt. De hele threat heeft m.i. een mooie basis hiervoor.