verplichten tot ander werk

• jojo

Momenteel wordt er hier op de vestiging een afdeling gesplitst en samengevoegd met de keuken. In dit kader had ik al mijn bedenkingen of dit niet gevraagd had moeten worden aan de OR.

Het gaat over een afdeling met 6 FTE en 4 FTE gaan over naar een andere leidinggevende.

Deze vermeld momenteel duidelijk dat er niks zal veranderen op kort termijn aan werktijden en wat al niet meer, maar in de toekomst kan je er natuurlijk donder op zeggen dat er geschaft gaat worden en er zaken gaan veranderen (anders waren deze afdelingen wel los blijven bestaan)

Verder vraagt mijn baas nu in hoeverre medewerkers verplicht kunnen worden op verschillende afdelingen te gaan werken. Tot op heden gebeurde dit nog vrijwillig tussen 2 afdelingen, in de nieuwe situatie is het de bedoeling om dit dus over 3 afdelingen te gaan doen.

Maar het vrijwillige karakter wordt minder tussen de koks, men vind dat men te weinig hun eigen werkzaamheden nog doet. In hoeverre kan de werkgever je verplichten om op andere afdelingen te gaan werken???

We bezitten hier functie omschrijvingen waar dit geval natuurlijk niet in voorkomt want voorheen waren de functies anders.

In hoeverre kunnen en willen we hier een rol gaan spelen??

• Irene

Mits er specifieke afdeling/werkplek/plaats vermeld staat in de arbeidsovereekomst kan dit gewoon. (toetsen)

Wanneer er diensten worden veranderd qua werktijden is dit instemmingsplichtig.

Hier moet de OR dus allert op zijn. (instemming)

Verder begrijp ik uit je verhaal dat een leidinggevende er 10 medewerker bij krijgt en een andere leidinggevende er 10 minder krijgt? Je zou kunnen kijken hoeveel medewerkers deze leidinggevende totaal hebben nu. Mocht dit aantal erg hoog worden of wellicht enorm laag dan zou m.b.t de taakstellingen van deze leidinggevende je vraagtekens kunnen zetten en dit voorleggen aan de bestuurder. Deze zou hierin dan duidelijkheid moeten geven. (Toetsen en informeren)

Succes, IRene

• Hen

Is er een CAO en staat er iets in over wijziging van werkzaamheden en hoe daarmee om te gaan? Zijn er andere bestaande regelingen in de organisatie (sociaal statuut?) waarin al eerder afspraken zijn gemaakt hierover, ook met de OR?