In ons bedrijf wordt door de ex-particulier verzekerden enorm geklaagd over hun achteruitgang in inkomen per 1-1-2006: een aantal heeft berekend dat ze bijvoorbeeld 7% minder netto in januari kregen dan vorig jaar.
Dit komt doordat
1) ze nu niet meer de (riante) tegemoetkoming ziektekostenverzekering voor particulieren krijgen (was ? 100 NETTO per maand voor een hoofdeverzekerde, ?90 voor partner, en ?50 voor kids) , en
2) omdat ze loonheffing betalen over de verplichte werkgeversbijdrage (max ?68 per maand)
Het lijkt me toch dat er ook een kostendaling aan de uitgaven kant tegenover moet staan: in ieder geval voor de werknemers met kinderen moet het toch zo zijn dat ze (aanmerkelijk) minder kwijt zijn voor hun huidige verzekering dan in 2005 voor hun particuliere verzekering. Maar ook als dat niet zo is:
De premie van mijn partner (was particulier) is althans dit jaar lager , bij vergelijkbare aanvullende verzekeringen. (ik was zelf ziekenfonds).
De ex-particulieren vragen de werkgever om de tegemoetkoming ziektenkosten weer in te stellen, omdat hun rechtspositie nu danig verslechterd is.
Ik vind dit nogal overdreven, die bijdrage was voorheen een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde, dit kan je niet blijven eisen.
Als de werkgever de bijdrage weer instelt zal die trouwens voor iedereen moeten zijn! Dure grap.
Ben benieuwd naar de meningen van de forumbezoekers.