uitbreiding uren voor OR werk voor nieuw OR-lid dat parttime werkt

• José

Hallo,

Na het vertrek van onze voorzitter van de OR, zijn we op zoek gegaan naar een nieuw OR-lid. Dit is erg moeilijk er zijn geen gegadigden om diverse redenen. Nu hebben we een nieuw OR-lid geworven, zij werkt parttime. Zij heeft speciaal voor haar OR werk 4 uur extra per week uitbreiding gekregen.

Ik vind dit discutabel, want nu komt het in feite op neer dat zij voor haar OR werk betaald wordt. Ik kan me niet voorstellen dat zij zich hierdoor laat leiden, maar toch zou ik graag weten hoe dit zit. Kan dit zo maar? Zou dit op zijn minst niet in de OR besproken moeten worden? Hoe zit dit wettelijk?

Ik heb dit trouwens niet via de directie te horen gekregen, maar via een andere weg.

Ons bedrijf valt onder CAO Woondiensten.

Ik hoor graag van jullie!

Alvast bedankt!

Groet,

José

• Elly W.

José,

In onze organisatie (verpleging & verzorging) wordt dit ook wel gedaan. Het maakt bij ons deel uit van de faciliteitenregeling voor OR-leden. OR-leden kunnen (op de werkplek) herbezet worden:

- direct: er werkt iemand anders voor het OR-lid

- indirect: op het moment zelf werkt er niemand voor het OR-lid, maar in tijd van krapte (bijv. ziekte/vakantie) kan extra ingezet worden

- zelf: het OR-lid (alleen mogelijk bij parttimers) verhoogt gedurende zijn OR-lidmaatschap zijn contract.

Uiteraard dit alles in samenspraak met de leidinggevende en P&O.

BIj ons wordt het niet gezien als betaald worden voor het OR-lid zijn, maar is het een regeling om de herbezetting op de werkplek geregeld te krijgen. Het argument van leidinggevenden :“je kunt niet naar de OR, want je kunt niet gemist worden op het werk” wordt hiermee naar de prullenbak verwezen.

Elly W.

• Henk

Het is verstandig om een bovengrens aan de hoeveelheid OR-werk te stellen, bijvoorbeeld 40%. Bij een fulltimer betekent dit een absoluut maximum van 16 uur.

Als hij of zij meer uren per week aan het OR-werk besteed, is dat geen werktijd. Uitgezonderd hiervan zijn de OR-Cursussen.

Als je echter maar 16 uur per week werkt, moet je fultime OR-lid worden om gelijkwaardig mee te kunnen doen. In dat geval is 40% maar maximaal 6,4 uur van je werktijd en worden de overige 9,6 uur uitbetaald als meeruren. Dit wordt incidenteel geregeld en uitdrukkelijk gekoppeld aan het OR-lidmaatschap.

Het lijkt mij verstandig dat dit soort van zaken in de OR in algemene zin wordt besproken. Het individuele geval is denk ik aan het OR-lid en haar/zijn directe chef om daar afspraken over te maken. Desgewenst kan hetDagelijks bestuur hem/haar daar actiefin ondersteunen.

Henk

• marijke N

De overige OR leden worden toch ook voor hun werk betaald? Zij doen dit meestal toch “in de baas zijn tijd”, dat zijn toch ook betaalde uren?

Ik begrijp het probleem niet zo, tenzij het uren zijn die het OR-lid niet nodig heeft of niet gebruikt.( en wel uitbetaald krijgt)

Ik ben vier jaar OR lid en werk ook parttime. Op de dagen dat ik werk kan ik geen OR werk doen omdat ik niet op de werkplek gemist kan worden en op de werkplek zelf is het werk zodanig dat OR-werk tussen de bedrijven door doen niet handig is.

Wij plannen de vergaderingen dan ook buiten mijn werktijd en die uren evenals de cursusdagen en eventuele andere extra uren declareer ik en worden gewoon als gewerkte uren uitbetaald.

Dat neemt niet weg dat ik de nodige vrije tijd steek in het OR werk (zoals verslagen maken en uitzoek- en naleeswerk) maar dat zal wel voor meer OR-leden gelden.

• Irene

Jose,

OR-werk is werk. Of je deze uren nu maakt binnen je reguliere contract of hiervoor extra uren krijgt is om het even. Het is niet aan de OR hierover te oordelen maar aan bestuurder. Wanneer het een probleem wordt om medewerkers in de OR te krijgen omdat er veel gewerkt wordt met part-timers kan het een oplossing zijn. Echter ik zou er de voorkeur aan geven hier gelijke lijn te trekken voor alle OR-leden. Hetzij de OR-uren binnen je reguliere contract hetzij de OR-uren als extra buiten je reguliere contract om. Doe je dit niet dan krijg je absoluut een keer discussie over de ondergrens en veel OR-en geven al aan dat er ook OR-werk in eigen tijd wordt gedaan. Nu geloof me dan wordt er nog meer gedaan in eigen tijd. Jammer van de medezeggenschapstijd, toch?

Leg dit “probleem” voor aan de OR en bestuurder en probeer er een eenduidige regeling voor te maken.

Succes,

IRene

• Dirk.D.

Beste,

Ik heb hier onder veel onwaarheden gezien (o.a. zoveel % van je werkweek en meer is eigen tijd) dat ik er een beetje moedeloos van, er worden hier worden arbeids wetten en “burgerlijkwetboek 7” met voeten getreden (ja Lida, ook met jouw ben ik het deze keer niet helemaal eens)

Wat zegen de arbeidswetten ____ “Bedongen arbeid” en “Loon”

Wat zegt de WOR “wordt als werktijd gerekend”

Volgens mij zit hier geen woord Spaans bij.

OR werk = WERK en er wordt alleen gesproken over “redelijke termijnen” en geen “uren per week” wel met een minimum van 60 uren per jaar per OR lid (zonder vergaderingen e.d.)

Al met al is het verhaal van “op plussen” niet meer dan redelijk (omdat zij anders alleen OR werk zou doen en niet haar reguliere werk)

Maar Uren voor de OR gebruik je naar “eer en geweten” en in redelijkheid, en ook een “bestuurder” (Lida) maakt dat niet uit (wettelijk)

Pas als er zaken “rond” zijn mag de OR verantwoording afleggen voor de gebruikte uren (behoeft niet, maar is wel zo netjes)

En dit is mijn grootste “adversie” tegen dit soort “belemmerende” afspraken (zoveel uren in de week en niet meer ___maakt OR lid zelf wel uit)

Groet

Dirk.D.

• José

Een ieder heel erg bedankt!

Groet,

José

• Lida Venema

Beste Dirk,

Stukje citaat uit jouw antwoord: “(ja Lida, ook met jouw ben ik het deze keer niet helemaal eens)”…..

Mag best hoor Dirk, ik ga geen discussie(s) uit de weg! Maarrrrrr…over dit onderwerp heb IK niets geschreven, ik heb zo het stille vermoeden dat je Irene bedoelt??

Met je betoog ben ik het wel eens, OR-uren zijn werkuren en beargumenteerd “verantwoording” afleggen hoort hier bij.

Dag Dirk, groetjes,

Lida

• Irene

Dirk,

Ik denk dat je mij aan wilt spreken en niet Lida.

Je werkt in een organisatie die erg royaal en loyaal is naar de OR. Veel collega's kijken daar met een zekere afgunst naar. Het is jullie overigens gegund.

Maar realiteit is dat veel OR-en een budget of begroting hebben. Hierin moet worden aangegeven hoeveel uur nodig is voor OR-leden. Deze uren kunnen gegeven worden in een extra contract bovenop het reguliee contract of een OR-lid doet het OR-werk in de uren van zijn reguliere baan deze deze uren worden dan “betaald” door de organisatie aan zijn/haar leidinggevende zodat deze in de gelegenheid wordt gesteld de OR-uren van zijn/haar medewerker te vervangen. Zie het probleem dus niet zoals jij het stelt. Ook deze OR-leden kunnen hun OR-werk in werktijd doen.

M.b.t. het OR-en in vrije tijd blijf ik van mening dat dit de verantwoordelijkheid is van elk OR-lid. Hiertoe kun je geen medewerker verplichten.

Het overkomt je niet alleen, maar je laat het je ook overkomen, toch?

Dirk, de hartelijke groeten van Irene

• Dirk.D.

Beste LIda, Irene, en anderen

Het overkomt je niet alleen, maar je laat het je ook overkomen, toch?

Citaat Irene…

Komt recht uit mijn hart, zo is het en niet anders….

Maar wat ik ook uit het betoog begrijp is dat de “boekhouders/beurocratie” zelf proberen de OR financieel te “knijpen” wat weer niet in de WOR is te vinden….

En ja, lida, het sorry, wij zijn het dus (nog)steeds eens (komen vast een andere tijden niet ??)

Met vriedelijke groeten

Dirk.D.