Ons bedrijf (het managementteam) met 75 medewerkers, wil de OR afschaffen. Ik hoef jullie niet te vertellen wat voor belachelijk idee het is maar kunnen jullie me (financiële) prikkels geven zodat ik dat kan tegenhouden?
Groeten Elaine
hoi Elaine
kijk eens naar
Artikel 2 (WOR)
1. De ondernemer die een onderneming in stand houdt waarin in de regel ten minste 50 personen werkzaam zijn, is in het belang van het goed functioneren van die onderneming in al haar doelstellingen verplicht om ten behoeve van het overleg met en de vertegenwoordiging van de in de onderneming werkzame personen een ondernemingsraad in te stellen en tegenover deze raad de voorschriften, gesteld bij of krachtens deze wet, na te leven.
2. Indien in een onderneming na de instelling van een ondernemingsraad niet langer in de regel ten minste 50 personen werkzaam zijn, houdt de betrokken ondernemingsraad van rechtswege op te bestaan bij het eindigen van de lopende zittingsperiode van die raad, tenzij de ondernemer uitvoering geeft aan artikel 5a tweede lid.
verder kan je van alles vinden op de site http://www.arbeidsrechter.nl
Hai Mario,
Bedankt voor de info, maar -nu klink ik vast heel eigenwijs- dit had ik ook gevonden maar nergens wordt gesproken (ook niet bij de arbeidsrechter) over een boete. Het lijkt erop dat het alleen “sociaal onaanvaardbaar is” maar dat er geen sanctie tegen over staat ?!?!
Bedankt voor het meedenken,
Elaine
Elaine,
In aanvulling op Mario, artikel 35 c van de WOR eens goed doornemen. Het tweede lid stelt o.a.: “als de ondernemer weigert een OR, PVT in te stellen, dan afdwingen via een rechterlijke procedure”, etc.
Jij geeft echter het omgekeerde aan….het opheffen van een OR. Daar zijn jullie toch zelf bij?? Een OR is een autonoom orgaan en neemt zelfstandig beslissingen.
Vraag je Bestuurder zijn/haar beweegredenen op papier te zetten dan heb je iets wezenlijks in handen. Overleg met vakbonden, schakel de Bedrijfscommissie in voor bemiddeling, mobiliseer je achterban…mogelijkheden genoeg als je als OR serieus je werk wilt doen. Hebben jullie al eens een open overleg over dit onderwerp gehad? Beleg een vergadering en notuleer alles…Volgen jullie cursus, is er een cursusleider die jullie op weg kan helpen etc etc.
Sancties? Volgens mij niet als je de WOR doorneemt. Ga in ieder geval niet in discussie met het Managementteam in zijn geheel….de Bestuurder is jullie officiële gesprekspartner, hou het “simpel”.
Sterkte en veel succes,
Lida
Hai Lida,
Dus eigenlijk zeg jij dat het Management (dat is tevens de bestuurder) de OR niet kan afschaffen? Onze OR (ik ben P&O-er) is nog niet op de hoogte gebracht. Maar ik hoop dat ik met deze info het MT zover kan krijgen dat het idee om de OR af te schaffen van tafel wordt geveegd.
Groeten Elaine
Elaine,
Nee, zomaar afschaffen is onmogelijk. Dat beslist de OR zelf! Daarbij heb ik sterke twijfels dat jullie gehele Managementteam de Bestuurder is volgens de WOR.
Mocht het zo zijn dat de OR over het afschaffen (officieel) wordt ingelicht dan voorzie ik heel veel problemen voor jullie Bestuurder. Een beetje zichzelf respecterende OR laat zich beslist niet “wegsturen” en hij heeft vele wettelijke mogelijkheden om dit ook niet te laten gebeuren.
Speel open kaart met de OR en ga eens bekijken waar nu precies de schoen wringt. Een goed samenspel met de OR kan alleen maar voordelen opleveren voor zowel het bedrijf als de medewerkers.
Succes en groet,
Lida
Als aanvulling op hetgeen Lida al aan heeft gegeven is het wellicht een goed idee
de voordelen eens op te sommen en deze opsomming middels een schrijven kenbaar te maken aan zowel het MT als de medewerkers. Laat deze OR zo nodig bijstaan door een trainer die deze voordelen inzichtelijk kan maken en wel op een dergelijke manier dat de deze vreemde discussie niet meer aan de orde komt.
Succes, IRene
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?