Uitzendbureau

• pieter

Het bedrijf waar ik werk wil wisselen van uitzendbureau. Op zich vind ik dit geen slecht idee maar mijn vraag is of de werkgever verplicht is om dit aan de OR voor te leggen? Het betreft geen wijziging van het aantal uitzendkrachten dat ingehuurd wordt maar volgens mij is het alleen een financiele overweging.

• Henk

Wanneer de bestuurder zich contractueel gaat binden aan een uitzendbureau en bijvoorbeeld een afnamegarantie/-verplichting afspreekt is er sprake van en duurzame overeenkomst met een andere onderneming en wellicht van een regeling voor het groepsgewijs inhuren van arbeidskrachten. Dit kan onder het adviesrecht of instemmingsrecht van de OR vallen. De arbeidsrechter zegt daarover:

Adviesplichtig is het besluit om activiteiten te ontplooien die dienen om een groep medewerkers te werven, dat bijzonder is aangezien het afwijkt van de gebruikelijke wijze van werven in de organisatie. Gaat een ondernemer dergelijke activiteiten vaker ondernemen, dan is dat een wijziging van het aanstellingsbeleid, waarbij de ondernemingsraad een instemmingsrecht heeft (5.1.6.).

Het sluiten van een overeenkomst met een uitzendbureau om individuele medewerkers in te lenen is niet adviesplichtig. Dit kan evenwel gaan om een wijziging in het aanstellingsbeleid dat wel de instemming van de ondernemingsraad nodig heeft (5.1.6.). Het advies moet wel gevraagd worden voor de opdracht, welke afwijkt van het aanstellingsbeleid, gericht aan het uitzendbureau om te zorgen voor een bepaalde groep uitzendkrachten voor bepaalde werkzaamheden (art 25-1 sub g WOR).

Henk

• pieter

Henk, hartelijk dank voor de informatie.

Groeten,

Pieter