OR verkiezingsuitslagen bewaren?

• Marcel Kerkhoven

Hallo Iedereen,

Dit is mijn eerste bezoek aan deze site en ziet er inhoudelijk veel belovend uit. Zelf ben ik Secretaris van een OR binnen een organisatie van circa 300 medewerkers.

Gezien de huidige vorm, weinig kennis binnen de OR, probeer ik elders aan informatie te komen. Hierbij mijn eerste vraag, n.a.v. het opruimen van het OR archief.

1. Uitslagen van OR verkiezingen dienen deze bewaard te worden?

2. Zo ja, voor hoe lang?

Met vr.gr.,

Marcel Kerkhoven

• Elly W.

Marcel,

Ja, de uitslagen moet je bewaren. ALs het goed is, staat de termijn vermeld in het OR-reglement. Meestal is dit een half jaar. Dit is ivm mogelijke bezwaren nav de verkiezingsuitslag.

Het boek INZICHT in de Ondernemingsraad is in feite de bijbel in OR-land. Hierin staat de WOR goed toegelicht. Ik raad je aan dit boek (mocht je het nog niet hebben) zsm aan te schaffen voor de hele OR.

Probeer ook zsm een goede scholing te regelen en zodoende (basis)kennis te verwerven.

Succes,

Elly W.

• Webzapper

In mijn reglement staat dat als er binnen 7 dagen na de publicatie van de verkiezingsuitslag geen bezwaren zijn ingediend, de envelop met stembiljetten ongeopend wordt vernietigd. De secretaris draagt daar zorg voor.

• Marcel Kerkhoven

Blijkbaar is iedere OR dus vrij in het stellen van een bewaartermijn. In ons reglement staat namelijk:

De gebruikte stembiljetten worden door de secretaris van de ondernemingsraad in één of meer gesloten enveloppen ten minste drie maanden bewaard.

Bedankt voor jullie reactie!

Grtz,

Marcel