wat is een reorganisatie?

• Dyane

Mijn werkgever heeft de aansturing van medewerkers uitgebreid in aantal leidinggevenden. Vervolgens heeft hij de taken gesplitst van de leidinggevenden. Waar het eerst allrounders waren zijn er nu duidelijke verschillen ontstaan. Iedereen zal nog wel een aantal mensen aansturen, maar de een bijv. 20 met een extra taak en de andere 5 met 10 extra taken. Dat verandert dus nogal wat voor de dagelijkse inhoud van t werk. Mijn werkgever zegt echter dat het slecht een andere taakverdeling en uitbreiding van formatie is, terwijl ik denk dat hier sprake is van een reorganisatie. In het geval van een reorganisatie zouden er namelijk regels gelden vanuit het sociaal plan en die worden nu buiten schot gehouden; is mijn idee. Er werd trouwens ook expliciet gezegd; dit is geen reorganisatie hoor. Nou dan weet ik t wel weer.

Wie o wie kan me helpen en vertellen wanneer er sprake is van een reorganisatie?

• Hen

Het begrip reorganisatie bestaat niet voor de WOR. Wil je weten wat een reorganisatie is, dan adviseer ik je diverse literatuur erop na te slaan, alles bij elkaar te zetten en er als OR (ik neem aan dat je het vanui een OR-vraag stelt?) naar kijkt: wat vinden wij een reorganisatie. Als hierover discussie ontstaat met de bestuurder, is het misschien zaak om daar samen eens een uitspraak over te doen.

Je geeft aan dat er een Sociaal Plan is: is dat opgesteld in overleg met vakbonden? Je zou dit dan ook voor kunnen leggen aan de vakbonden. Als je die dan achter je hebt, valt het gemakkelijker te bespreken met je werkgever.

Los daarvan: neem aan dat je bekend bent met art. 25 van de WOR –> ligt daar een link?

En los daarvan: vindt de OR het zelf belangrijk genoeg, om er inhoudelijk een goed advies op basis van goede argumenten over te kunnen vormen? Zo ja, is het dan niet veel belangrijker, dat die goede argumenten in een overleg op tafel worden gelegd, erover gediscussieerd wordt met de bestuurder? Als het een goed bestuurder is, zal hij adequare argumenten niet naast zich neer leggen.

Ofwel: wat heeft de OR er zelf al aan gedaan, om

a) eerst een eigen mening te vormen

b) vervolgens een goed gesprek erover te krijgen, alles via vragen aan de weet te komen, wat je erover wilt weten?

zodat

c) je dan nog kunt besluiten, of je hier een juridische zaak van wilt maken of dat je op basis van de verkregen informatie en wat daarmee gedaan wordt, ook je doel kunt bereiken? Eventueel met behulp van je eigen OR-trainer?

• Henk

Goedemorgen Dyane,

Hen heeft ( natuurlijk ! ) gelijk, het begrip reorganisatie komt in de WOR niet voor. Maar ik heb erg de indruk dat het je er om gaat om te kijken of je ( als OR ) invloed te krijgen op wat er gebeurt. Dat recht heeft de OR, op grond van artikel 25, lid 1 onder e: “belangrijke wijziging in de organisatie van de onderneming, dan wel in de verdeling van bevoegdheden binnen de onderneming” Daar lijkt jouw verhaal wel erg op, en in dat geval heeft de OR adviesrecht. En bij die adviesaanvraag moet de bestuurder dan ook de gevolgen voor de medewerkers duidelijk maken + de maatregelen die naar aanleiding daarvan genomen zullen worden. Dat laatste heet in veel gevallen inderdaad een Sociaal Plan…

Alleen lees ik ook in je verhaal dat een en ander al is ingevoerd ?

Dan gaat het heel lastig worden vrees ik.

Dan gaat het er heel erg om hóe belangrijk je het vindt, en waarom je het belangrijk vindt, of de medewerkers achter je staan, dat soort dingen.

Succes !

Henk