hallo ik heb een vraag vrijdag middag was ik vrij (leeftijds verlof) heb ik een jar gehad
per 1-06 is mij mondeling medegedeeld dat dat is vervallen kan dat zo maar
Dat het op grond van discriminatie op leeftijd niet mag, daar heb je gelijk in Ad. Echter in de CAO Metaal en Techniek (afgesloten 04-2005 en geldig tot 2008) zijn de leeftijdsdagen ( extraverlof op grond van leeftijd) gewoon blijven staan, zoals zij in eerdere CAO ook bestonden.
Het argument: de eerste persoon die hier tegen is……….moet nog opstaan en zijn of haar gelijk halen bij de rechtelijke macht.
Daarbij komt nog dat deze CAO als “minimum CAO” door de minister als algemeen verbindend verklaart is. Kun jij het nog volgen?
m.a.w Als het niet kan zo het moet……………dan doen we het zo het kan. Maar de “oudelullen dagen” zijn nog steeds een feit.
Onderstaande tekst vond ik op de website van de commissie gelijke behandeling.
Er zijn uitzonderingssituaties mogelijk bijv. bij zwaar werk
Ik denk dat het inderdaad CAO afhankelijk is en dat het leeftijdsverlof langzamerhand zal verdwijnen. Ik heb zelf echter ook nog steeds 1“ouwelullendag”
===========================================================
Mijn baas heeft mij een aantal jaar geleden, toen ik 45 werd, extra vakantiedagen toegekend en nu zijn deze dagen weer afgeschaft. Kan dit zomaar?
De Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd bij de arbeid (WGBL) is op 1 mei 2004 in werking getreden. Op grond van de WGBL is het onderscheid op grond van leeftijd bij de extra vakantiedagen voor oudere werknemers in beginsel niet toegestaan.
Het is mogelijk dat het onderscheid objectief gerechtvaardigd is. Dat wil zeggen dat in sommige situaties dit onderscheid toch is toegestaan. Dat hangt af van de omstandigheden van het specifieke geval. Sommige bedrijven hanteren bijvoorbeeld een overgangsregeling.
Voor bedrijven bestaat de mogelijkheid om een oordeel over eigen handelen te vragen aan de CGB . Men kan dan de bedrijfsregels door de CGB laten toetsen aan de gelijkebehandelingswetgeving.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?