convenant bij fusie

• marjan

Wie kan mij helpen bij voorbeelden van een convenant bij een bestuurlijke fusie.

Wat moiet hier beslist in staan. Onze adviseur helpt ons hier bij. Er zijn vast OR-en die al eens met dit te maken hebben gehad. Hebben jullie tips voor ons.

Marjan

• Hen

Om te vraag helderder te krijgen:

- welke partijen doen hier aan mee? (alleen bestuurder en or, of ook RvT/RvC, of betreft het alleen een - al dan niet informele - afvaardiging van een OR en de bestaande Raden van Bestuur, of juist een afvaardiging van de nieuw te vormen RvB, of …)

- En is het de bedoeling er een convenant conform art. 32 van de WOR van te maken?

• marjan

het betreft een afvaardiging van 4 or-en en de bestuurders

• Hen

Wat moet hier beslist in staan …

Doel?

In het kader van?

Hoe je dat doel wilt bereiken?

Wat voor stappen er gezet moeten worden?

Besluitvorming binnen die groep? Of juist niet, maar informeel overleg en zonder last of ruggenspraak? Zodat de formele OR'en zich formeel kunnen buigen over definitieve adviesaanvragen?

Werkwijze van het orgaan?

Verslaglegging?

Voorzitterschap?

Formele betrokkenheid OR'en? In welk stadium?

Wijze van medezeggenschap bij fusie? Na fusie? Bij definitieve invoeging van organisaties?

Wijze van communicatie over alles?

Wel of niet vallend onder art. 32 van de WOR, waarbij ook een afschrift naar de bedrijfscommissie gaat? (Vraag daarbij kan zijn: indien sommige partijen dit niet zouden willen, waarom niet…?)

Alles met een vraagteken, want:

- wat wil de OR zelf zijn, een strategische or, een actieve of meer passieve?

- hoever zijn de bestuurders bereid te gaan, valt er te onderhandelen of niet?

- en dat met 4 x 2 partijen …

–> mijn advies zou zijn: maak voor een convenant gebruik van je mogelijkheid als OR, om een externe adviseur in te huren (je hebt het over een adviseur, maar de vraag is, of dit een onafhankelijke is?), bij voorkeur juridisch geschoold. Dit laatste i.v.m. de juiste formulering die nodig is, als je iets wilt kunnen als het erop aan komt.

Je kunt wel zelf een voorbeeld maken, maar alles hangt af van de eigen culturen in een bedrijf, de relaties medezeggenschap/bestuurders, en wat alle partijen zelf willen.

Daarbij: wat is de bedoeling t.z.t.: bv. alles ineen te voegen? Of houdt ieder zijn eigen toko, als onderdeel van een holding? Bij ineenvoegen: moeten de culturen bij voorkeur ook samengevoegd worden? Dan zijn er handige mogelijkheden om clubs aan elkaar te laten wennen. Een goede trainer weet daar raad mee.

Mijn eerste advies is: onderzoek of er een mogelijkheid is, alle OR-clubs bij elkaar te krijgen gedurende een dag op de hei, van elke or de eigen trainer erbij (als dit gewenst is), aan elkaar ruiken, met elkaar praten over hoe je de toekomst ziet, bv. aan de hand van een SWOT-analyse, wat je doet aan werk, om te kijken of je ueberhaupt bij elkaar past, of er een basis ligt voor een bestuurlijke fusie en waarschijnlijk tzt een definitieve. Zo'n bijeenkomst kan op een adequate manier laten zien, of je iets aan elkaar hebt.

Ik neem aan dat je als OR weet dat je minimaal recht heb (is niet gelijk recht krijgen!) op 5 dagen scholing per jaar, buiten normale scholing om.

Kortom: is er een mogelijkheid van draagvlak? En van vertrouwen winnen van elkaar?

Er zijn hele f-ektieve opleidingsinstituten die dit soort zaken kunnen begeleiden. Daarbij ga ik uit van alle positieve aanbiedingen en uitingen van de diverse organisaties en een aantal persoonlijke ervaringen daarin.

Succes.

• marjan

hen, bedankt voor je reactie. hier kan ik verder mee.

marjan

• Irene

Hallo Marjan,

Ik ben benieuwd waarom jullie kiezen voor een convenant. Wat is hiervoor de aanleiding. Verder ben ik benieuwd of de OR-en al contact met elkaar hebben gehad. Hoe is dit verlopen. Wat hebben bestuurders uitgesproken m.b.t. de medezeggenschap voor de toekomst. Is er sprake van een juridische fusie op termijn als vervolg op deze bestuurlijke fusie?

Groet, Irene