verzuimregeling

• Huibertia van de Fliert

Geachte heer/ mevrouw,

via deze weg wil ik u namens de O.R. van zorggroep Ena een vraag stellen over een verzuimregeling. Het betreft hierbij een regeling voor doktersbezoek, tandartsbezoek, fysiotherapie enz. voor werknemers met een fulltime baan. Oftewel mensen die door hun werk gehinderd worden en dus gedwongen worden in hun vrije tijd (vakantie, snipperuren) deze bezoeken af te leggen. Het gaat hierbij om medewerkers van de zorggroep Ena.

Daar er niets in de CAO voor verpleeg en zorg instellingen te vinden is over dit onderwerp, willen wij u vragen of er binnen uw organisatie is regeling hiervoor getroffen is. En zoja, wat houdt deze regeling in?

Met vriendelijke groet,

Huibertia van de Fliert

• John de Wijze

Ik geef u 1 tip:

Ga uit van de gedachten dat: een werknemer is arbeidsongeschikt (of ziek) indien hij /zij de bedongen arbeid als gevolg van een lichamelijke danwel geestelijke ongesteldheid niet ten uitvoer kan brengen.

Het bezoeken van arts, tandarts, fysio of wat iets meer zij, doet men naar goed beheer als er redenen toe zijn.

het bezoeken van een hulpverlener als bedoelt gebeurt niet voor de lol.

Het bezoeken van een hulpverlener kan ook uit voorzorg gebeuren ten gunste van de werkgever. Deze zelfde werkgever is ook ingeval van langdurige afwezigheid door ziekte gehouden het loon te betalen.

Dat men van een werknemer mag verwachen dat deze bezoeken ( voor zover mogelijk) in het begin of einde van de werkdag plaatsvinden lijkt mij redelijk. Echter het opnemen van vakantieuren of uren die op andere wijze zijn verkregen hier voor inleveren is kompleet belachelijk te noemen.

Als u als OR zou instemmen met dergelijke voorwaarden zal ook u worden afgerekend met een stijging van het ziekteverzuim. Ieder weldenkende collega zal tenminste 1 dag ziek thuis blijven en het is de werkgever die moet bewijzen of het verzuim legitiem was.

Vergelijk het met de wachtdagen regeling. Men denkt het verzuim terug te dringen door er een financiele prikkel op te zetten. Het resultaat is gemiddeld 1 dag langer verzuim dan nodig zou zijn geweest.

Gebruik ook maar eens de zoekfunctie op deze pagina over het zelfde onderwerp

• Henk

Bij heel veel bedrijven waar ik heb gewerkt was het gebruikelijk (zeker als er variabele arbeidstijden golden)n dat je die uren voor bezoek aan een dokter/tandarts weer compenseerde door op een andere dag iets langer te werken. Als er geen noodzaak is (halen griepprik/controle tandarts) voor zo'n bezoek lijkt mij dit vanzelfsprekend. Dit was soms zelfs zo geregeld door de OR.

Henk

• John de Wijze

Henk,

Bij parttime medewerkers of variabele wertjden kan ik mij voorstellen dat er (voor zover mogelijk) op die uren waarop niet wordt gewerkt afspraken met artsen e.d worden gemaakt.

Mijn reactie is geschereven in geval van full-timers bij vaste werktijden binnen het dagvenster van 08.00 tot 17.00 uur

Bij de vraagstelster wordt er dan van ut gegaan dat men maar verlof moet nemen.

• Irene

Hierbij dat deel uit de verlofregeling bij ons waar jij om vraagt.

Gepland ziekenhuisbezoek

Geplande ziekenhuisopname (van een gezinslid) valt niet binnen de regeling en is in te passen in het rooster en is daarmee eigen tijd.

Doktersbezoek

Voor doktersbezoek wordt vrijaf gegeven tijdens werktijd in die gevallen waarin de werknemer redelijkerwijs niet een afspraak buiten de vastgestelde werktijden heeft kunnen maken. Doktersbezoek is in principe eigen tijd behalve wanneer de afspraak redelijkerwijs niet in eigen tijd kan worden gemaakt.

Behandelcyclus

Het bezoek aan een psycho- of fysiotherapeut zal veelal met een zekere regelmaat terugkeren. Bij de roosterplanning zal er daarom soms rekening mee gehouden kunnen worden. Het gaat hierbij om eigen tijd.

Hoop dat je er iets mee kunt. Groet, Irene

ASO V&V