Onze bestuurder wil een ideeenbus met daar aan vastgekoppeld een beloningsysteem invoeren
Kan mijn iemand vertellen of dit instemmingsplichtig is of hebben wij adviesrecht hierover zijn de meningen binnen de OR nogal verschillend.
Het is noch artikel 27 noch artikel 25. Geen instemmingsrecht en geen adviesrecht. Maar dat hoeft julli niet weerhouden om daarover mee te praten en een advies te geven. Wanneer er goede verhoudingen zijn tussen bestuurder en personeelvertegenwoordiging is een gesprek daarover vanzelfsprekend, toch?
Henk
Ik stel me zo voor wat de gemiddelde bestuurder zal reageren: het staat niet in de WOR, dus waar baseert de OR dat op?
Heb je die aanvullende info dan ook bij de hand en wil je die met ons delen?
Boe roepen maar niets achter de hand hebben, heeft m.i. geen zin. Zodra er een beroep gedaan wordt op “plicht”, zonder procedurele mogelijkheden erachter, kan dit de OR m.i. alleen maar schaden.
De OR kan natuurlijk wel adviezen geven hierin.
Beloningsregelingen hebben volgens mij te maken met salarissen en alles wat daarmee samenhangt. De bonus die voor een goed idee/uitvinding wordt gegeven, hangt m.i. helemaal samen met de voordelen die het oplevert. En heeft niets te maken met arbeid op zich.
Hier kan natuurlijk anders over worden gedacht. Met een goede argumentatie eronder kunnen OR'en iets bereiken.
Ik betwijfel of je referentie met de beloningsstructuur standhoudt bij de rechter. Ik denk het niet. De opsomming van zaken waarop je instemming hebt in artikel 27 is limitatief. Als het er niet expliciet bijstaat mag je ervan uitgaan dat het geen instemming is. Ik verwacht overigens dat er heel veel werkgevers zullen zijn die dit instemmingsrecht toch zullen geven/dit niet zullen betwisten. In het algemeen vindt men een breed draagvlak voor zo'n regeling belangrijker dan een regeltje uit de WOR.
Henk
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?