Instemmingsplichtig?

• abel

Hallo,

Om het probleem op te lossen van het tekort aan invalkrachten, is in onze organisatie het management van plan op één van de locaties te gaan werken met 7-uursdiensten (ipv 8-uursdiensten). De uren die dan overblijven, moeten op een ander moment gewerkt worden, wanneer extra medewerkers nodig zijn (wordt wel van tevoren ingeroosterd). Niemand wordt verplicht akkoord te gaan met een 7-urige werkdag, alle medewerkers mogen hun eigen wensen aangeven.

In de ogen van de OR is dit een wijziging van een werktijdregeling en conform art.27 lid 1b instemmingsplichtig. Onze werkgever vindt van niet.

Wie heeft er gelijk?

Groeten,

abel

• marijke N

Misschien hebben beiden wel gelijk,

Als er een vastgestelde regeling komt die voor alle werknemers gaat gelden en verplicht is dan is de wijziging m.i. instemmingsplichtig, maar als de werkgever met iedere werknemer individueel een regeling afspreekt en ieder zijn eigen wensen kenbaar mag maken dan is dat een afspraak die geldig is tussen werkgever en die werknemer.Zo te zien is dat laatste bij jullie het geval.

Het lijkt mij wel verstandig om het een en ander in overleg met de OR te doen,

zo gaan wij althans om met bijv. structureel overwerken. In overleg met de OR alleen op vrijwillige basis etc.Houd wel de vinger aan de pols.

Werknemers hebben wettelijk gezien het recht om flexibele arbeidstaken te hebben om het een en ander met zorgtaken thuis te combineren. Werkgevers hebben kennelijk ook behoefte aan flexibiliteit in de werktijden

Wat staat er in jullie CAO?

Hieronder vind je het een en ander over arbeidtijden

http://www.arbeidsinspectie.nl/index.cfm/352f245751534628263d673341406f40342b21333259164247233b3a3f3c6d59540f7379636e6e145d555c34163a2e325f0d070673.html

succes

• Dirk.D.

Beste,

Inderdaad instemming, als jullie niet al zo'n regeling hadden, met dit aantal werk uren

Het maakt niet uit of een werknemer in overleg bepaald van hoe en wat..

Het blijft een verandering van de werktijden..

Als adder onder het gras zou er ook wel eens wat in de CAO kunnen staan, wat het zondermeer mogelijk maakt om dit te veranderen (of in de aok's) , dus puzzelen

Groet

Dirk.D.

• John de Wijze

Ja ….en als iedereen zijn eigen mening mag geven en instemt met de wijziging?? Wat heb je als OR dan nog aan instemmingsrecht??

En geen instemming geven. Bij de bedrijfscommissie bezwaar maken als het toch doorgaat en desnoods maar naar het kanton gaan en van de rechter te horen krijgen.!! De grootste groep medewerkers gaat accoord. Instemming weigeren is niet in belang van bedrijf en haar medewerkers.

Werkgever krijgt gelijk.!!

Het is buitengewoon slim van werkgever om buitenom de OR ook alvast instemming van de belanghebbende te krijgen.

Wat de OR nu moet doen is achteban beraad houden. Ga naar de mensen toe en vertel het OR verhaal. Is het OR verhaal goed genoeg krijg je de meerderheid wel mee.

• marijke N

Behalve dat het wel of geen instemming verlenen in dit geval w.s. niets oplevert vind ik het claimen van instemmingsrecht nog steeds flinterdun.

Want wat is dan eigenlijk een regeling in de zin van de WOR?

Regeling is volgens Memorie van Toelichting op de WOR: een besluit van algemene strekking, dat een min of meer permanent karakter heeft.Een besluit van algemene strekking d.w.z. een regeling die betrekking heeft op het hele personeel of op één of meerdere groepen daarvan. Niet op een individuele werknemer gericht besluit en geen incidenteel besluit om bijv. voor een paar weken de werktijden aan te passen met een beperkte groep medewerkers. Tenzij de de CAO in dat geval voorschrijft dat zo'n maatregel de instemming van de OR behoeft.(bron cursusmateriaal)

En daar zit denk ik het addertje onder het gras want: Wat is dan een besluit van algemene strekking als meedoen niet verplicht is en iedereen zijn eigen wensen kenbaar kan maken?

Als je geen instemming verleent kan de werkgever met die medewerkers die wel mee willen doen een individuele afspraak maken toch?

Ik denk dat je meer winst kan behalen door mee te denken en te overleggen met alle betrokkenen en het een en ander vast te leggen in de verslagen van de overlegvergadering.

Wij gaan altijd praten met de achterban cq de groep medewerkers die het aangaat, peil de meningen en baseer daarop de mening van de OR.Op zo'n manier hebben wij al eens géén instemming gegeven aan een wijziging (van een algemene) werktijdenregeling

John de Wijze schreef:

> Is het OR verhaal goed genoeg krijg je de meerderheid wel mee.

Dit begrijp ik niet helemaal. De OR behoort hierin toch neutraal te zijn en objectief de belangen van de groep werknemers als die van de onderneming tegen elkaar af te wegen?

• John de Wijze

De OR behoort hierin toch neutraal te zijn en objectief de belangen van de groep werknemers als die van de onderneming tegen elkaar af te wegen?

Zo ik het lees!!

Werknemers stemmen voor de regeling en de OR wil de wet naleven en instemmingsrecht hebben. Los van het feit of ze nu voor of tegen de regeling zijn.

M.i. ben je dan niet objectief de belangen van werknemers en werkgever te wegen.

• marijke N

O.K. dan bedoelen we hetzelfde.

Toen ik jouw zin:

“Ga naar de mensen toe en vertel het OR verhaal. Is het OR verhaal goed genoeg krijg je de meerderheid wel mee.” las, kreeg ik het idee dat de OR de achterban moest overtuigen van het eigen gelijk van de OR terwijl het hier m.i. gaat over de mening van de desbetreffende groep medewerkers.

Maar het is duidelijk nu.