Behalve dat het wel of geen instemming verlenen in dit geval w.s. niets oplevert vind ik het claimen van instemmingsrecht nog steeds flinterdun.
Want wat is dan eigenlijk een regeling in de zin van de WOR?
Regeling is volgens Memorie van Toelichting op de WOR: een besluit van algemene strekking, dat een min of meer permanent karakter heeft.Een besluit van algemene strekking d.w.z. een regeling die betrekking heeft op het hele personeel of op één of meerdere groepen daarvan. Niet op een individuele werknemer gericht besluit en geen incidenteel besluit om bijv. voor een paar weken de werktijden aan te passen met een beperkte groep medewerkers. Tenzij de de CAO in dat geval voorschrijft dat zo'n maatregel de instemming van de OR behoeft.(bron cursusmateriaal)
En daar zit denk ik het addertje onder het gras want: Wat is dan een besluit van algemene strekking als meedoen niet verplicht is en iedereen zijn eigen wensen kenbaar kan maken?
Als je geen instemming verleent kan de werkgever met die medewerkers die wel mee willen doen een individuele afspraak maken toch?
Ik denk dat je meer winst kan behalen door mee te denken en te overleggen met alle betrokkenen en het een en ander vast te leggen in de verslagen van de overlegvergadering.
Wij gaan altijd praten met de achterban cq de groep medewerkers die het aangaat, peil de meningen en baseer daarop de mening van de OR.Op zo'n manier hebben wij al eens géén instemming gegeven aan een wijziging (van een algemene) werktijdenregeling
John de Wijze schreef:
> Is het OR verhaal goed genoeg krijg je de meerderheid wel mee.
Dit begrijp ik niet helemaal. De OR behoort hierin toch neutraal te zijn en objectief de belangen van de groep werknemers als die van de onderneming tegen elkaar af te wegen?