COR of OR

• Jojo

Sinds kort is er bij ons een ondernemingsraad ingesteld.

Wij zijn een onderneming die bestaat uit meerdere bedrijven ineen.

Ieder bedrijfsonderdeel heeft 1 of meerdere werknemers afgestaan aan de OR.

Er was dus nog geen OR in een van de bedrijven.

Onze bestuurder blijft nu volhouden dat we een COR zijn, maar volgens ons zijn we een OR.

Maakt het veel uit en hoe maken we nu onze bestuurder goed duidelijk dat we geen COR zijn?

• Henk

Eigenlijk zijn jullie dus een GOR, één Gemeenschappelijke OR voor een aantal bedrijven. Attendeer je bestuurder op het boekje “Inzicht in de Ondernemingsraad” waar al dit soort zaken keurig zijn uitgelegd (ISBN: 90 1211 153 9)

Een COR is een door de meerderheid van de ondernemingsraden ingestelde Centrale OR die zorgdraagt voor de overkoepelende nedezeggenschap. Informatie over OR/GOR/COR is ook op internet te vinden ondermeer bij de arbeidsrechter.

De afkorting GOR staat naast Gemeenschappelijke OR ook voor Groeps OR. Dat werkt erg verwarrend. De laatste is een soort COR voor een groep van ondernemingen, bijvoorbeeld Philips Medische Apparatuur of AH-Versgroep.

Henk

• Hen

Even een paar vragen:

- is er een OR-reglement

- zijn er verkiezingen gehouden?

• Jojo

ja er zijn verkiezingen gehouden door een voorbereidingscommissie

En wij hebben onlangs ons OR reglement overhandigd.

Ook door de voorbereidingscommissie werd er steed gesproken over een OR.

Enkel voor 2 locaties is er afgeweken van de verkiezingen puur om reden dat deze erg laat bij de holding zijn gekomen

• Hen

Dat lijkt me lastig. Als nu iemand aan wil vechten dat er geen reglementaire OR zit, zijn de verkiezingen voor niets geweest. Kun je opnieuw beginnen. De directeur kan bij elk moment dat jullie “lastig” zijn, dus ongewenst tegengas geven, hier gebruik van maken. Tenzij er met vakbonden misschien iets is overeengekomen bij de vaststelling van het verkiezingsreglement?

Hoe pakken jullie dit op?

• Irene

Een ondernemingsraad wordt gekozen door de achterban

Een COR wordt gekozen middels de zogenaamde getrapte verkiezingen. De leden van de OR kiezen de leden die ze willen afvaardigen naar de COR.

Hoe is er gekozen? Juist.

Eenvoudiger kan ik het niet maken.

Wij werken met een OR van zeventien zetels. Deze zetels worden bezet door OR-leden afkomstig uit tien locaties.

Momenteel werken we aan een vorm van medezeggenschap na een juridische fusie. Zoals het er nu voor staat gaan we naar een OR met 21 leden die afkomstig zijn uit 13 locaties. Niets GOR en niets COR.

Hartelijke groet,

IRene

• Jojo

We zijn gekozen door de achterban, duidelijk dus:)

• Dirk.D.

Beste Irene,

Een COR wordt gekozen middels de zogenaamde getrapte verkiezingen. De leden van de OR kiezen de leden die ze willen afvaardigen naar de COR.

O Ja ? bij jullie mischien, maar dat is geen wet van “meden en perzen” maar meer van “regelmentaire” aard (wel gebruikelijk)

een COR, kan alleen bestaan als er “onderliggende” ORen zijn..

Spreek je over een OR, bedoel je meestal een locatie of een BV..(met eigen bestuiurder in de zin van de WOR..)

Jojo, in de struktuur die Irene schetst, is er wat weinig inspraak uit de onderliggende locaties

(ik vraag mij ook af of de bestuurder van deze OR ook de dagelijkse leiding heeft over al die locaties in de zin van de WOR)

Dus de situatie die Irene schetst (op zich niets mis mee) zou je de medezeggenschap beter dienen door meerdere mensen te laten mee doen.

Dat kan door

A) Onderdeels commissies (per locatie/BV een commissie met vertegenwoordigers van het personeel)

B) Een OR per locatie/BV (dan wordt jullie “OR” inderdaad een COR)

Bij een GOR spreek je over OR van onderliggende bedrijven, welke de zelfde WOR bestuurder hebben (heeft dan de dagelijkse leiding)

Dus, resumé: jullie kunnen geen COR zijn, omdat er geen "onderliggende ORen zijn.

Groet

Dirk.D.

• Irene

En omdat er geen onderliggende OR-en zijn kunnen er ook geen getrapte verkiezingen plaatsvinden.

Even voor jou informatie meneer Dirk.

11 locaties - 1 bestuurder.

alle locaties naar evenredigheid van medewerkers vertegenwoordigd. Ook de hele kleine. Alle zetels bezet. Klankbordgroepen op locaties met daarin oud-ORleden. Deze constructie is zo gek nog niet. Alle leden zijn volledig bezig met de medezeggenschap, enthousiast en met compassie.

Wanneer er verkiezingen worden uitgeschreven hebben we zeker voor de grotere locaties ook daadwerkelijk verkiezingen.

MEDEZEGGENSCHAP LEEFT BIJ ONS; mede door deze prima constructie.

Wij hebben een tijdje gewerkt met ORen en een COR. M.i. de beste manier om een OR dood te laten bloeden en het enthousiasme uit de medezeggenschap te halen.

Soms kan het niet anders maar zo wel dan kies niet voor een COR maar voor een OR waarin alle locaties/groepen/etc (wat van toepassing is) zijn vertegenwoordigd en laat de oud OR-leden nog een tijdje meedenken. Het is jammer om deze kennis verloren te laten gaan.

Hartelijke groet aan de vriendelijke Fries van een stellige Achterhoeker.

Wellicht tot binnenkort.

Irene

• Dirk.D.

Beste aardige Irene, …

Ze zegt “meneer” tegen mij ,.. voel mij vereerd.

En Irene, inderdaad werd ik niet gehinderd door kennis van jullie situatie, en werd op het eerste gezicht dan ook “letterlijk” zonder achtergrond kennis als voorbeeld over genomen..(wat lijkt op een weinig draagvlak)

Voor een “startende” OR zou ik het zeker niet adviseren (alleen de ervaren rotten ontbreken al) maar voor de meer “gevorderden” lijkt mij dit positief, en wordt bij jullie de “zeggenschap” schijnbaar zeer laag in de organisatie neergelegd

(doen wij ook, maar op een iets andere manier, en ook wij hebben meer kandidaten dan zetels)wat ik zelf persoonlijk een zeer goede zaak vindt

Groet

Dirk.D.