reiskosten ambulante verpleegkundigen

• miep

Hoi Allemaal,

Ik werk in een ggz instelling en dus hebben we de cao ggz.Hierin staat dat ambulante medewerkers een minimale vergoeding moeten krijgen van 30 cent.Nu zijn veel ambulanten daar niet blij mee daar het in vergelijking met de kosten die je maakt met eigen auto 30 cent niet echt geweldig is.Is het handig om een initiatiefvoorstel te doen als het bestuur te lang wacht met een goed bod en wat zou een reeele reiskostenvergoeding zijn voor ambulanten?Is fiscaal allemaal nog al ingewikkeld.

Ik hoor graag reacties!

Bedankt vast.

• Leeuwhans

ik veronderstel € 0,30 per km. Dat vind ik erg veel, eerlijk gezegd. Maar dat is geen antwoord op je vraag. Ik neem aan dat die medewerkers die auto ook privé gebruiken.

Je kunt vrij eenvoudig uitrekenen wat een auto kost per km per jaar: brandstofkosten; belasting; afschrijving (aanschafprijs: aantal jaren dat ie gebruikt wordt); renteverlies (de rente die je had ontvangen als je de aanschafprijs op de bank had laten staan), kosten van de beurten, kosten van nieuwe banden. Deel dat nou eens door het aantal gereden kms per jaar inclusief de prive kms en je hebt de kosten per km. Ik denk dat je ook wel een rekenvoorbeeld kunt vinden op de site van de ANWB. Als een fiscaal bovenmatig bedrag vergoed gaat worden zal men over een deel van de vergoeding belasting moeten betalen, het is dan verkapt loon. Het is de vraag of het reeël is de afschrijving en het renteverlies ook mee te nemen in het kostenplaatje, omdat je die auto dus ook privé hebt.

• lia

Als men valt onder CAO V&V (waar ik hier even vanuit gaat) is er al sprake van verkapt loon, want inderdaad krijgt men 30 cent per km, maar daarvan is 12 cent belast en 18 cent onbelast.

Ook wij zijn bezig om de reiskosten onder de loep te nemen. Medewerkers worden immers verplicht om in bezit te zijn van een auto.

gr.

Lia