aantal or zetels

  • margo

    Vier jaar geleden heeft de OR ervoor gekozen ipv de 9 zetels (waar we toen recht op hadden op grond van het aantal personeelsleden) twee zetels in te wisselen voor een AS Alle OR-leden hebben daarvoor alleen ook 1 uur ingeleverd zodat uit de vrijgevallen uren ruimte voor de AS ontstond.

    Er zijn er nieuwe verkiezingen gepland voor half februari. We zijn uitgegaan van 7 OR-leden en een AS. Hoewel we op grond van het aantal personeelsleden nog altijd recht hebben op 9 OR-leden. Kunnen we als nog die 9 OR-leden claimen?

    Het reglement spreekt van 7 zetels en een AS, maar het is nog niet officieel vastgesteld (lees getekend)

    Temeer omdat er een nieuwe directeur is die van mening is dat de OR teveel uren heeft en dat ook de AS in uren moet worden gekort. (De AS heeft een contractvoor 10 uur voor onbepaalde tijd) Over de faciliteiten voor de OR zijn we in onderhandeling. Echter:met een teruggang in uren van zowel OR-leden als AS en een organisatie die volop in beweging is, waar nog heel veel zaken op het bord van de OR komen de aankomende tijd, reden voor de zittende OR te overwegen toch naar 9 zetels over te gaan. Wie weet raad?

  • Ad de Beer

    In de wet staan het minimum aantal zetels benoemd. Kortom, je dient de wet te volgen.

    Voor de rest vind ik het een beetje een raar verhaal, ik zou eens een goed gesprek aangaan met het management.

    Ad de Beer

  • Irene

    Jullie hebben zoals Ad ook al aangeeft recht op 9 zetels.

    Verder is het afhankelijk van de CAO waar jullie onder vallen of je “recht” hebt op een AS. CAO ziekenhuizen en V&V geven een recht van twee uur ambtelijke ondersteuning per zetel. Of diewel of niet bezet zijn maakt is niet van belang. ( zetels zou bij deze CAO's dus recht geven op minimaal 18 uur ondersteuning AS)

    Kijk je CAO er even op na.

    Groet, Irene

  • Hen

    Jullie hebben indertijd gebruik gemaakt van de WOR-mogelijkheid, om het aantal OR-zetels aan te passen. Als er nergens een clausule is opgenomen, dat jullie bij extra werkzaamheden die 2 ingeleverde plekken weer kunnen opeisen, zal het waarschijnlijk lastig worden. Om die reden wordt een vermindering van het basisaantal ook erg afgeraden, hoewel er meer OR'en zijn die hier gebruik van maken.

    Tip: maak gebruik van jullie mogelijkheid om een externe in te huren, of ga een dag de hei op met een or-trainer en bepaal samen, hoe je dit het beste aan kunt pakken,of maak gebruik van een juridisch OR-deskundige, via bv. de or-advieslijn SBI, het advocatencollektief te Utrecht, of … enz.

  • Irene

    Hallo Hen,

    Nu er weer verkiezingen zijn kunnen ze toch weer gebruik maken van de mogelijkheid het reglement aan te passen. Wat de ene OR beslist en werkbaar vindt hoeft voor de volgende OR niet te gelden. Deze simpele onderbouwing zou genoeg moeten zijn.

    Groet, Irene

  • Hen

    Hoi Irene,

    Klopt, zou moeten. Echter: als ook een faciliteitenregeling erop aangepast is in overleg met directie, en als die overgaat van de ene op de andere or, dan zouden zich hier problemen kunnen voordoen. Vandaar dat “lastig”. In principe zou het moeten kunnen. Voor de zekerheid: een vraag voorleggen aan een juridisch adviseur kan de OR snel aan een adequate onderbouwing helpen. Juridisch advies wil nog wel eens net een tikje zwaarder wegen dan het advies van de niet-jurist.

    Hen