Opzetten OR

• marijke raspoort

Goedenmiddag, kan iemand mij vertellen welke weg ik moet bewandelen om een OR op te gaan zetten. Ik ben werkzaam in een callcenter met 65 werknemers en daar is nog geen OR, zelfs geen PVT.

Ik heb al naar de FNV gebeld waar ik lid van ben, maar die verwijzen mij alleen naar de OR telefoon die alleen 's morgens bereikbaar is.

Een paar jaar geleden ben ik wel OR lid geweest, maar dat is iets heel anders dat het opzetten er van.

Vriendelijk dank alvast.

Marijke

• webzapper

Ik heb het hele proces van het opzetten van een OR al wel eens beschreven hier. De allereerste vraag is: “Waarom is er geen OR?”

Als er en cultuur heerst waarin een OR als ongewenst wordt ervaren, bedenk je dan nog drie maal of je dit echt wel wilt? Als dat zo is en de vakbond neemt geen initiatieven, zoek dan collegae die eventueel mee willen doen en noem jezelf de OR in oprichting. Ga vervolghens met de bestuurder/directeur in onderhandeling over het reglement (Ser-voorbeeldreglement is uitgangspunt). Communiceer het verkiezingstraject en houd verkiezingen.

• Wim Roest

Naast je af te vragen waar je aan begint en met wie je dat wilt doen is het verstandig om het boekje Inzicht in de ondernemingsraad te kopen van Mr. F.W.H. Vink. Daar zijn de spelregels uit te halen.

Met spelregels alleen ben je er niet natuurlijk. Er is bij de bedrijfsleiding draagvlak en medewerking nodig. Dat kost maar al te vaak de meeste moeite

• Irene

Hallo Marijke,

Het opzetten van een OR is de verantwoordelijkheid van bestuurder/directeur.

Ga in gesprek. Deze moet ervoor zorgdragen dat je gefaciliteerd wordt. Zonder faciliteiten kom je er niet.

Mocht deze accoord gaan dan kun je via de site van de SER een voorbeeldreglement downloaden. Vul dit reglement samen of in overleg met de directeur/bestuurder in. Stuur het naar de bonden en de bedrijfscommissie. Vervolgens maak je het kenbaar aan de medewerkers. Daarna schrijf je verkiezingen uit. De procedure hiervoor staat uitvoerig beschreven op de diverse OR-sites.

Maar zoals ook al eerder aangegeven. Peil eerst bij je collega's of er belangstelling is en peil bestuurder/directeur of deze mee wil werken. Is beide het geval dan mag je me mailen en zal ik je ondersteuning geven.

Succes, IRene

• Leeuwhans

ik snap de reactie van de vakbond niet. Je kunt ook FNV Formaat raadplegen of de andere vakbonden bijvoorbeeld CNV of De Unie.

Ik zou ook niet polsen of er collega's zijn die “eventueel willen meedoen” maar juist die zeker willen meedoen.

Vrijwilligers zijn nu eenmaal moeilijk te krijgen en maar weinigen durven hun mond open te doen als het noodzakelijk is.