Voordelen van het overleg met elkaar: elkaar leren kennen, cultuurverschillen ontdekken, maar ook wat je wel samen hebt, als voorlopers voor de rest van de organisatie, die ook op die manier met en van elkaar kan leren. Elkaars werk leren kennen, mogelijke problemen bespreken. Door het contact met elkaar kun je de synergie ontdekken: ineens past die afdeling goed bij die van de andere organisatie, want samen kun je misschien een ander product leveren, enz. enz.
Samen ook alvast kijken naar de nieuwe medezeggenschapsstructuur die straks waarschijnlijk ontstaat: hoe moet die worden ingevuld. En: krijg je de ruimte van de beide ondernemers om als OR zelf een voorzet voor een voorlopig reglement voor de mzs van de gefuseerde stichting te doen. Zo niet: hoe ver wil je dan als OR gaan om dit mee te laten nemen in de adviesaanvraag die straks gaat volgen. En: hoe moet dit dan geformuleerd worden?
Samen bespreken hoe je het beste in overleg kunt met de vakbonden als er een sociaal plan moet komen. Hoe je elkaar van informatie kunt voorzien om ervoor te zorgen, dat er niet geadviseerd wordt voordat er een goed concept sociaal plan ligt.
Samen ook met een afvaardiging van bv. beide or'en contact zoeken met een Raad van Toezicht over de toekomstplannen: hoe ziet de mogelijk nieuwe directiestructuur eruit, wordt er rekening gehouden met de Governance Code, hoe gaan de statuten eruit zien en waar worden bevoegdheden neergelegd. Wie wordt WOR-bestuurder?
Enz. enz.
Nadelen: het risico dat je samen al ver voor de troepen uit gaat lopen en de achterban vergeet. Op te vangen door: je daar bewust van te zijn, regelmatig voorzover mogelijk informatiebijeenkomsten (laten) verzorgen voor de medewerkers.
Tip: schakel een externe OR-deskundige in om je te begeleiden bij dit traject. Er lopen er heel wat rond die meer met dit bijltje hebben gehakt. Je kunt het zelf ontdekken, en ervan leren, maar daardoor ook zaken over het hoofd zien die je later misschien betreurt. Een externe kan meehelpen, zaken te bespoedigen en effectief te laten verlopen.
Hoe lastig het voor sommige OR'en is van hun wettelijk recht op externe ondersteuning een beroep te doen, het volgende argument kan misschien meespelen i.v.m. de kosten: als jullie samen de kosten delen (eventueel naar rato van het aantal medewerkers), kost het minder. So wie so: waar hebben we het over als een OR zich laat ondersteunen door een externe, al zou het 5.000 EURO zijn: geef dan aan dat dit slechts een x percentage is op de totale begroting, of een x percentage van het bedrag dat een directie jaarlijks uitgeeft aan externe bureaus. Als je het in percentages zet, relativeer je de uitgave.
Voor dat bedrag is een bestuurder ervan verzekerd dat zijn OR op een deskundige manier tot een advies komt. Een goed bestuurder kan daar, zie ook andere reactie, alleen maar blij mee zijn. Hoe beter het advies, hoe tevredener medewerkers er ook over zullen zijn, hoe beter dat is voor de organisatie en een snelle verandering.
Risico: dat eruit naar voren zou komen dat de directie weg moet. Tja, dan zal dat zijn reden ook hebben, toch?
Succes.