levensloopreglement

• Leeuwhans

Hallo,

Op mijn vraag aan de werkgever of er al een levensloopreglement is en wanneer dat aan personeel wordt bekend gemaakt was het antwoord dat werkgever dit relement samen met de OR wil gaan maken. Heeft iemand hier ervaring mee. Wat moet er zoal in staan en wat moet er zoal niet instaan. Moet er haast mee gemaakt worden?

• Hen

Zie: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2316&i=623&t=623#reply_623

en andere berichten op deze site. Plus op de site www.personeel-organisatie.startpagina.nl

En: www.levensloopregeling.nl .

De zoekfunctie doet het inmiddels weer. Tik in: levensloopregeling over de laatste maanden.

Tip: laat het pensioenfonds dat voor jullie geldt, een voorlichting houden en uitleggen hoe het zit met de levensloop. Daar kunnen lastige voorwaarden zitten.

Als mensen willen kiezen voor levensloop: let op de kleine lettertjes. Het zou jammer zijn (vind ik) als je wel spaart, maar bij eventueel overlijden het restant niet alsnog aan de erven wordt uitgekeerd. Tenminste: tenzij men dat zelf anders ziet.

• Leeuwhans

Hallo,

Toevallig doe ik zelf de administratie van het ondernemingspensioenfonds. Daar is de levensloopregeling niet bij ondergebracht. Onze verzekeringstussenpersoon Aevitae in Heerlen heeft een (volgens HRM) goede verzekeraar/bank gevonden. Dát is dus allemaal al rond. Nu de pensioenleeftijd weer is opgetrokken naar 65 jaar willen vooral de ouderen graag gebruik maken van de regeling om eerder met pensioen te gaan. Daar moet de werkgever tzt wel aan willen meewerken. Het lijkt mij dat zoiets in een reglement zou moeten kunnen, of in ieder geval de bereidheid van de werkgever om zich bij een verzoek van de werknemer coulant op te stellen. Het gaat mij dus om een reglement naast de regeling….

Hartelijke groeten en alvast bedankt

Leeuwhans

• Hen

Waar baseer je op dat vooral ouderen graag gebruik willen maken van de regeling? Rapporten? Overzichten?

Zo lang bij reorganisaties ouderen er nog graag bij voorkeur uit worden gebonjourd omdat die duur zijn (management games promoten zoiets in het spel en studenten kunnen al jong met dat idee begiftigd worden), om vervangen te worden door goedkopere jongeren, weet ik niet of het wel zo gunstig is voor ouderen. Maar dat blijkt waarschijnlijk niet uit wetenschappelijk onderzoek waar verschillende mogelijkheden voor uitleg voor zijn. Dan heb ik het niet over de oudste ouderen onder de 65, want dat zou haaks staan op het hiernavolgende. Dan heb ik het over de groep van bv. 50-60, of misschien nog jonger. Lastig wordt het dan om wel te sparen, te moeten stoppen omdat je ontslagen wordt, het op een gegeven moment hard nodig te hebben, maar het niet aan te kunnen spreken.

Hangt af van de naam van het beestje. Bij ons heet het toevallig regeling, en daarin is inderdaad iets opgenomen over het t.z.t. wel of niet toestaan van het opnemen, wie dat bepaalt en onder welke omstandigheden, enz. Voorzien van allerlei mitsen en maren: kan m.i. nu ook nog niet definitief worden aangegeven. Hangt bv. af van de arbeidsmarkt op dat moment. Als die krap is, wil een werkgever een medewerker misschien graag langer vast houden.

Kortom: vanwaar die aanname dat vooral ouderen graag gebruik maken?

• marijke N

Nog maar een link (hoewel deze ingesloten was in de link de Hen gaf) Het gaat hier over wat er bij ons in een verlofspaarregeling ( de voorloper van de huidige levensloopregeling) stond en die ook toepasbaar is op de levensloopregeling.

Bedenk wel dat de levensloopregeling wetgeving is waarop de OR geen invloed heeft. Alleen als er binnen de onderneming afspraken worden gemaakt hoe hier mee om te gaan, een eigen regeling of reglement dus, dan heeft de OR instemmingsrecht over deze regeling of het reglement.

Ik denk niet dat er zoveel haast bij is tenzij je collega's staan te trappelen om aan een levensloopregeling te willen meedoen.Ik heb niet de indruk dat de belangstelling over het algemeen groot is voor de levensloopregeling.

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2316&i=220&t=166

succes

• Leeuwhans

Bij ons is de pensioenleeftijd nu herzien naar 65 jaar. De ouderen kunnen echter geen gebruik maken van de 62 jarige pensioenleeftijd (zoals de regering gefacilieerd heeft voor personen van 55 jaar en ouder). Iedereen schuift dus weer mooi op. Als administrateur van het pensioenfonds heb ik al van een aantal ouderen vragen gehad over de mogelijkheid om toch op of rond 62 met pensioen te gaan. De levensloopregeling wordt daarbij als mogelijkheid gezien om dit alsnog te verwezenlijken. Bij ons worden trouwens regelmatig ook oudere mensen in dienst genomen. Het leeft echter niet zo bij de jongeren lijkt het. En in de pers heb ik al geregeld gelezen dat de regeling waarschijnlijk voornamelijk gebruikt gaat worden door de oudere collega's met een mooi salaris.

Als mensen daar dus gebruik van willen maken moeten ze wel de zekerheid hebben dat ze op het door hun gewenste moment kunnen gaan. Anders zou het gespaarde bedrag bij hun ouderdomspensioen opgeteld kunnen worden en daar zit men niet echt op te wachten.

• Hen

Tja, pers. Waarschijnlijk. Ouderen met een mooi salaris.

Misschien wil een werkgever tzt inderdaad ivm arbeidsmarkt die oudere werknemers wel vasthouden. Dan is het idd jammer dat ze wel gespaard hebben, maar de tijd niet kunnen gebruiken.

Als het tot een reglement komt: als OR kun je m.i. goede punten aandragen. Ook voordat er een reglement is, met het verzoek in elk geval dit of dat erin op te laten nemen.

Maar dan moet je ze wel eerst inventariseren in je eigen OR. Eventueel m.b.v. achterban, en dan m.n. het deel wat tegen de keuze aan zit. Welke problemen zouden ze op hun afdeling tegenkomen als ze op dit moment zouden kiezen om te stoppen.

Let wel: ik zie dit niet als doemdenken, maar wel als scenariodenken: als dit, dan dat. Dus: problemen inventariseren, omzetten in kansen.

Daarbij zitten criteria i.v.m.: als er 3 mensen tegelijk willen stoppen, en er kan maar 1 nieuwe gevonden worden, hoe wordt de keuze dan gemaakt; wie bepaalt: leidinggevende, manager, of werkgever? Enz. Dus: welke problemen zou je tegenkomen.

Succes.