Worden wij wel serieus genomen ??

• Rob

Onze OR heeft een Advies aanvraag gekregen over een belangrijke inverstering, wij hebben deze sinds 12 januari in bezit ( de bestuurder was hem een vergeten te geven in December). Nu hebben wij aankomende week pas een OR vergadering waarin de onderwerp aan de orde komt. Alleen vernam ik vandaag ook dat aankomende dinsdag de apparatuur besteld word. Dus wat heeft het voor zin om er nog over te hebben.

Mijn vraag is wat vinden jullie hier van en wat zouden jullie doen in ons geval.

• E de vries

Het ligt eraan wat voor een investering er wordt gedaan.

Als jullie denken dat het een goede zaak is zou ik het laten doorgaan. Als jullie ernstig twijfelen kun je volgens mij de nietigheid over deze investering uitspreken.

Dat betekend dat de werkgever deze inverstering niet eerder mag uitvoeren nadat jullie uitdrukkelijk instemming hebben gegeven.Gaat hij toch door dan is hij in overtreding. Dan zijn er eventueel juridische stappen te nemen. Afhankelijk van het belang moet jullie dus een beslissing nemen.

Sterkte

• rob

Wij zijn er absoluut van overtuigd dat de inverstering door moet gaan. Maar we hebben nogal moete hoe de bestuurder met ons om gaat. En eigelijk gewoon zijn ding doet en ons het wel formeel vraagt omdat hij dit MOET doen.

of zie ik spoken ???

• marijke N

Als jullie er van overtuigd zijn dat de investering van belang is voor de onderneming en dus door moet gaan zou ik op dit moment de situatie niet op de spits drijven en moeilijk gaan doen. Dat zal de relatie met de bestuurder ook niet ten goede komen.

Dat wil niet zeggen dat jullie alles maar over je heen moet laten komen.

Ik zou de bestuurder er wèl op wijzen dat hij niet de juiste procedure heeft gevolgd en dat jullie de hele investering behoorlijk kunnen vertragen door nu een volledige procedure af te dwingen.Dit behoeft niet de hele OR te doen maar kan in een informeel overleg tussen de bestuurder enerzijds en voorzitter en secretaris OR anderzijds.

Je kunt hem erop wijzen hoe het een en ander behoort te gaan en misschien levert dit voor eventuele volgende advies aanvragen winst voor jullie op. Houd het overleg op gelijk niveau dan bereik je des te meer. In de meest ideale situatie wordt een OR al vroeg bij de investeringsplannen betrokken maar dat kan alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Even voor de volledigheid volgt hier de juiste procedure:

- Bestuurder dient op tijd (zodat het advies nog van invloed kan zijn op het besluit) een schriftelijke adviesaanvraag in met daarin de beweegredenen voor het genomen besluit, de gevolgen voor het personeel en welke maatregelen er verder nodig zijn.

-Er moet tenminste eerst een overlegvergadering hebben plaatsgevonden voordat de OR beslist

-OR brengt schriftelijk advies uit

-Bestuurder deelt besluit schriftelijk mee

-Als dat besluit afwijkt van het OR advies moet de ondernemer de uitvoering van zijn besluit een maand opschorten

- De OR kan binnen een maand in beroep gaan tegen het besluit van de bestuurder als het besluit afwijkt van het OR advies, er nieuwe feiten bekend zijn geworden en als de ondernemer bij afweging van de betrokken belangen niet in redelijkheid tot zijn besluit had kunnen komen

Ik denk dat het niet vaak voorkomt dat een OR in beroep gaat, bij een negatief advies kun je wel behoorlijke vertraging realiseren maar je moet wel alle belangen (dus ook die van de onderneming) tegen elkaar afwegen.

succes

• marijke N

Volgens mij haal je hier twee dingen door elkaar nl: een adviesaanvraag en een verzoek om instemming.

• Irene

Rob,

Leg deze vraag voor aan jullie bestuurder.

Hoe serieus neemt hij jullie gezien deze actie. Op deze manier maken jullie in ieder geval duidelijk kenbaar dat jullie op deze manier niet willen werken.

Groet, Irene

• Hen

Qua inhoud zijn al reacties gegeven. Nog een wat betreft proces:

Een veronderstelling blijft een vage gedachte. Afhankelijk van jullie lef als OR kun je die veronderstelling tot “waarheid” maken door erom te vragen.

Als ik het goed begrijp, bedoel je aan te geven dat er sprake is van wantrouwen door de OR? Een bestuurder krijgt de or die hij verdient, maar omgekeerd geldt hetzelfde. Jullie kunnen ook vertrouwen winnen door een stevig gesprek aan te gaan, wel op basis van respect. Wie weet, gaat hij jullie dan wel waarderen. Soms moet je als OR je bestuurder opvoeden … het OR-werk omvat veel kanten, en ook veel aardige, waar je veel van kunt opsteken :) .

Laat nog eens weten hoe het vervolg is?

• Leeuwhans

Zodra een adviesaanvraag binnenkomt (ook al doet de bestuurder dat alleen maar omdat hij “zijn ding” moet doen, dan moet er minstens 1x een overlegvergadering gehouden worden, waarin hij info verstrekt die jullie nodig hebben voor het geven van een advies. Ik zie dat bij jullie hetzelfde gebeurt als wat nog wel eens bij ons gebeurt (ik zit pas 1 maand in de OR hoor). Je wilt wachten tot de geplande reguliere datum. Dát moet je dus nu juist niet doen. Zodra een aanvraag binnenkomt roep je gelijk alle OR leden bij elkaar en deelt de directeur mede dat je vanwege de adviesaanvraag een tussen OV-vergadering wilt houden. In de extra OR vergadering bespreek je onderling het onderwerp en maakt een intern verslag. In de daaropvolgende OV vergadering bespreek je de adviesaanvrage met de bestuurder. Zodra je voldoende info hebt kun je besluiten of je een advies kunt geven. Dat kan dan misschien zelfs nog voordat hij de investering gaat doen. Zó toon je de directeur dat je adequaat op zijn aanvraag kunt reageren, dat het hem tijd kost om jou die extra vergadering te laten doen en dat het handiger is als hij een volgende keer beter oplet en de aanvraag tijdig doet, zodat jullie er op de reguliere vergadering tijd en aandacht aan kunnen besteden.

Ik heb in de Knipselkrant pas gelezen dat werkgevers een OR wel degelijk serieus nemen als die OR zich ook als volwaardige partner gedraagt. Je moet je dus niet met een kluitje in het riet laten sturen. Hij moet het misschien ook nog een beetje leren.

Succes

Leeuwhans

• Wim Roest

Jullie kunnen kiezen voor de formele weg en dwars gaan liggen.

Als op zich geen bezwaar is tegen deze investering is het verstandig om de besuurder mede te delen dat jullie geen advies geven omdat dit advies geen enkele invloed heeft in de besluitvorming en derhalve zonde van de tijd is.

Vervolgens leggen jullie verantwoording af aan de achterban. Weet die meteen hoe de bestuurder over de OR denkt.

Dit deelt de OR mede aan de bestuurder dat jullie dit gaan doen. Misschien gaat een lampje branden bij de bestuurder.

• Irene

Wim,

Wat je veroordeeld van een ander moet je zelf niet fout doen.

IRene