Als jullie er van overtuigd zijn dat de investering van belang is voor de onderneming en dus door moet gaan zou ik op dit moment de situatie niet op de spits drijven en moeilijk gaan doen. Dat zal de relatie met de bestuurder ook niet ten goede komen.
Dat wil niet zeggen dat jullie alles maar over je heen moet laten komen.
Ik zou de bestuurder er wèl op wijzen dat hij niet de juiste procedure heeft gevolgd en dat jullie de hele investering behoorlijk kunnen vertragen door nu een volledige procedure af te dwingen.Dit behoeft niet de hele OR te doen maar kan in een informeel overleg tussen de bestuurder enerzijds en voorzitter en secretaris OR anderzijds.
Je kunt hem erop wijzen hoe het een en ander behoort te gaan en misschien levert dit voor eventuele volgende advies aanvragen winst voor jullie op. Houd het overleg op gelijk niveau dan bereik je des te meer. In de meest ideale situatie wordt een OR al vroeg bij de investeringsplannen betrokken maar dat kan alleen als er wederzijds vertrouwen is.
Even voor de volledigheid volgt hier de juiste procedure:
- Bestuurder dient op tijd (zodat het advies nog van invloed kan zijn op het besluit) een schriftelijke adviesaanvraag in met daarin de beweegredenen voor het genomen besluit, de gevolgen voor het personeel en welke maatregelen er verder nodig zijn.
-Er moet tenminste eerst een overlegvergadering hebben plaatsgevonden voordat de OR beslist
-OR brengt schriftelijk advies uit
-Bestuurder deelt besluit schriftelijk mee
-Als dat besluit afwijkt van het OR advies moet de ondernemer de uitvoering van zijn besluit een maand opschorten
- De OR kan binnen een maand in beroep gaan tegen het besluit van de bestuurder als het besluit afwijkt van het OR advies, er nieuwe feiten bekend zijn geworden en als de ondernemer bij afweging van de betrokken belangen niet in redelijkheid tot zijn besluit had kunnen komen
Ik denk dat het niet vaak voorkomt dat een OR in beroep gaat, bij een negatief advies kun je wel behoorlijke vertraging realiseren maar je moet wel alle belangen (dus ook die van de onderneming) tegen elkaar afwegen.
succes