Passende muziek voor OR?

• Pauline P

Ja, ik weet het, een gekke vraag!

Maar het zit zo: ik maak een Powerpoint presentatie over de OR, en ik wil daar graag muziek achter zetten. Nu vraag ik me af of jullie bepaalde muzieknummers associëren met medezeggenschap (en zo ja, waarom dat nummer?).

Ik ben zelf ook al druk aan het spitten in mijn collectie, maar wil ook graag invalshoeken van anderen horen!

Pauline

• Henk

Poppenkast (uit: De engel van Amsterdam)

Jan Klaassen geeft Katrijn een zoen, niet dat ie dat zo graag wil doen.

Katrijn geeft hem in ruil een klap, dat doet ze echt niet voor de grap.

Een zoen en een klap, een klap en een zoen, en het lijkt of die poppen zelf dat doen,

maar Katrijn die zit nou eenmaal vast aan de hand van de man in de poppenkast

en daarom wordt ze kwaad.

't Is de hand van de man in de poppenkast die Jan Klaassen zoenen laat.

Ja meneer, nee meneer, o u hebt gelijk meneer.

Goed meneer, graag meneer, dank u wel beleefd.

Inspraak is de nieuwste sport waarmee het volk belazerd wordt.

Ze praten al wat krom is recht, totdat je ja en amen zegt.

En omdat je zelf wat zeggen mag, word je een deel van het gezag.

En voor je het weet zit je vast aan de hand van de man in de poppenkast.

En je weet toch zelf hoe dat gaat:

't is de hand van de man in de poppenkast die de poppen dansen laat.

Ja meneer, nee meneer…

Al zeg je ook op alles nee, ze praten schijnbaar met je mee

totdat je in de lorem raakt, tenslotte je verzet maar staakt.

Dan voeren ze hun plannen uit als democratisch raadsbesluit

en jij zit als Jan Klaassen vast aan de hand van de man in de poppenkast.

Heeft niemand het dan door:

de hand van de man in de poppenkast dirigeert het poppenkoor.

Ja meneer, nee meneer…

Ja meneer, nee meneer…

Tekst: Lennaert Nijgh.

• Hen

Alle Achtung! Schitterende tekst die bij medezeggenschap past, vind ik :)

Echter, het is de vraag of dit bij de Ppt presentatie past. Die zou ook een hele andere toon kunnen hebben.

Pauline, kun je daarom iets aangeven, in welke richting je presentatie gaat?

• Henk

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik kon me even niet bedwingen. Onder een PP-presentatie moet je natuurlijk een veel neutraler instrumentaal deuntje hebben dat enigszins de presentatie illustreerd. Dat vinden is uiterst moeilijk weet ik van documentairemakers die ook altijd met dit probleem zitten.

Wellicht heeft Nitin Sawney met conference de juiste sfeer. http://www.nitinsawhney.com/intro.html

Succes

• Henk

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_MediaPlayer-Start;sid=60N45gJlp9l49EGo7TVG0eK9bqcgJaC_57c=?BOL_OWNER_ID=1000004001200993&Section=MUSIC&DiscNr=1&TrackNr=11&Track=S3GR5KpbjW4AAADqUZmrQ50z

• Irene

Die Zauberfleute???Grapje, Irene

Nu even serieus

Bij een pittige presentatie of een deel van de presentatie die pittig is wellicht een swingende gospel.

Muziek uit de film Sister Act;prima muziek.

Dan heb je in ieder geval een swingende presentatie.

WAt dacht je van bv de Eagels wanneer je rustige muziek nodig hebt of Joe Cocker bij het ruwe werk.

Succes. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groet, Irene

• Pauline P

Dank jullie wel, hier kan ik misschien al iets mee!

De presentatie wordt vrij algemeen: een korte uitleg over de vormgeving van de medezeggenschap (momenteel alleen twee OR'en, de COR is opgestapt) en puntsgewijs waar elke OR zich mee bezighoudt. Een soort introductiepresentatie dus, toegespitst op onze organisatie.

De bedoeling is dat deze presentatie automatisch draait op een laptop tijdens een open huis van meerdere afdelingen, waaronder de OR'en.

Qua muziek zit ik te denken aan vlotte, maar niet al te stevige muziek met teksten die bij medezeggenschap passen (iets als ‘Together we’re strong' of zo). Muziek die bij mensen blijft hangen en/of herkenning oproept. Het mooiste zou zijn dat ze zingend de deur weer uitlopen… maar dan ben ik wel erg optimistisch! ;)

Pauline

• Henk

Succes!

http://www.abconcerts.be/home/zoek.html?st=2&id=98909&searchterm=NITIN%20SAHWNEY

• Hen

Leuk idee. Er zijn al wat opties gegeven. Kun je misschien wel iets mee.

Toch even naar de context, ter overweging:

ik heb vorige week ook een presentatie gehouden eerst en daarna laten lopen tijdens een soort open dag. Heb niet gedacht aan muziek erbij. Bij zo'n gelegenheid, in zo'n ruimte, met zoveel verschillende stands (waarschijnlijk?), waar het rumoerig kan worden (was in mijn geval al voorzien, ook i.v.m. meerdere lopende laptops die allemaal door elkaar klonken), zou ik het ook een volgende keer niet doen.

Omdat het niet tot zijn recht zou komen, wat m.i. dan jammer is.

Succes.

• Pauline P

Je hebt gelijk, Hen, dat is iets om rekening mee te houden. Gelukkig gaat het in dit geval om een soort inloopuur, waarbij alle presentaties in een eigen ruimte zijn. Die van de OR is in hun eigen vergaderruimte en zal dus wel tot zijn recht komen, ook met muziek erbij!

Maar ik heb inderdaad wel iets aan de tot nu toe genoemde ideetjes!

Pauline