levensloopregeling

• Ik

Kan iemand mij helpen…

Op de agenda voor het volgend overleg staat levensloopregeling-regelement.

Volgens de WOR art 27: instemmingsplichtig…

Waar moet een OR op letten? Heeft iemand tips?

Groet.

• Henk

Punten om op te letten:

Is het gespaarde bedrag veilig ondergebracht en wordt een goed rendement op het geld in het vooruitzicht gesteld.

Welke beleggingsrisico's worden gelopen.

Is er een individuele rekening waarop het geld wordt gestort?

Onder welke voorwaarden/condities en bij welke voorvallen kan de gespaarde tijd worden opgenomen?

zomaar enkele punten die mij te binnen schieten

• marijke N

Misschien heb je hier iets aan? Het onderwerp is eerder op dit prikbord aan de orde geweest

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2316&i=220&t=166

• Kees J

En het is niet instemmingsplichtig. Er is geen enkel artikel in de wet dat daar op duidt.

Ad de Beer

• Ik

Jawel toch?

Zie WOR art. 27 lid 1a.

Valt toch onder “een regeling met betrekking tot een pensioenverzekering, een winstdelingregeling of een SPAARREGELING”?

Groet

• Hen

Een aantal onderdelen is wettelijk. Kun je niet omheen.

Het onderdeel: beleid van de organisatie over criteria rondom opnemen van verlof, wie wanneer en hoeveel tegelijk mogelijk, welke termijn voor het aanvragen ervan, en … wie bepaalt dit: de leidinggevende of de werkgever, is er mogelijkheid tot bezwaar maken, zo ja, bij wie; mogelijkheid van omzetten van tijd uit een meerkeuzesysteem bv. en inleggen in levensloop; terugkeermogelijkheid in functie na een langere periode, hoe wordt vervanging in dat geval geregeld, enz., valt onder art. 27 (vakantieregeling). Want: geen mogelijkheden tot opnemen … geen zin voor levensloopregeling?

Pensioen: hangt van het fonds af –> per organisatie verschillend.

Winstdeling?

Spaarregeling: denk het wel, op het moment dat de werkgever besluit een bijdrage te geven aan degenen die aan de levensloopregeling willen meedoen, zullen ook degenen die niet er niet aan meedoen hiervoor in aanmerking komen (anders: ongelijkheid). Kan dat binnen de begroting? In die zin: ook richting art. 25 (advies): investering, aan te kaarten.

En ja, wil je dat als werkgever dan uit je winst halen en de medewerkers erin laten delen –> beloningsregeling, onderdeel winstdeling.

Ik weet dat ik met deze uitleg een enkeling op de tenen trap, maar: er zijn OR'en en werkgevers die er op deze manier goed onderling mee om kunnen gaan :)

Medezeggenschap kan best leuk zijn!

Tip: abonneer je bij verschillende banken op de aangeboden nieuwsbrief. Ontvang je ook veel info. NAast: de site van www.szw.nl. Of gewoon: googelen (niet met ch).

• joop

De levensloop is na mijn mening geen arbeidsrechtelijk stuk dus en is er geen instemmings recht op van toepassing . Het is een verzekering via de bank of via een verzekrings maatschappij of via je pensioen verzekering.

Waar iedereen op zou moeten letten zijn de kleine lettertjes en dan voorral die te maken hebben met de kosten die jou in rekening worden gebracht, die gaan namelijk van je ingelegde geld af.

En wat ook belangrijk is je leeftijd op je 50ste is het niet verstandig om daar nog mee te beginnen, je kan dan beter met de spaarloon door gaan.

Volgens mij maar daar ben ik niet helemaal zeker van gaat de inleg van het saldo af van je bruto loon en dat heeft dan weer invloed op je pensioen grond slag wat in januari word bepaald.

groetjes joop