excuus voor late reactie. Hierbij ter overweging:
art. 8, leden 2 en 3: mee eens; tot nog toe heeft de SER hier - aldus Vink - geen gebruik van gemaakt; mogelijkerwijs kan het bedrijfseigen afspraken door OR zelf zelfs tegenwerken;
art. 10: zou kunnen; zou m.i. ook kunnen blijven staan; de WOR werkt nu enige jaren in deze vorm; er worden al zoveel wetten veranderd, hier zijn we aan gewend; en: past de jurisprudentie er dan nog wel bij? (je merkt: in wetszaken ben ik niet geneigd, artikelen te wijzigen; verder ben ik niet zo star hoor
art. 11: waarom zou je dat schrappen? Lijkt me logisch dat die uitslag bekend wordt gemaakt. En dat er een geldig plekje is, waar je zo'n lijstje met namen op kunt hangen, zodat iedereen ervan op de hoogte is en blijft. Een stukje PR. Of denk je dat elke OR dat plekje automatisch krijgt?
art. 14 lid 2: ik ben voor het maken van afspraken in goede tijden, om er eventueel in slechte tijden op terug te kunnen grijpen, of als er op enige andere manier misverstanden dreigen te ontstaan; de praktijk heeft mij geleerd dat goede afspraken vooraf veel ellende achteraf kunnen voorkomen; als je geen afspraken hebt gemaakt, en met misstanden te maken krijgt, is het in slechte tijden slecht afspraken maken en is er sneller bonje; als het bekendmaken van verslagen er bv. uit wordt gehaald, is de basis om die afspraak te maken nog moeilijker te leggen, want: “er staat nergens dat er OR-verslagen moeten worden gemaakt en bekendgemaakt …”. Of wil je er naar toe dat alleen van de overlegvergaderingen verslagen worden gemaakt (art. 23-a)? Zou kunnen, maar … hoe leest de OR dan t.z.t. in zijn verslagen, t.b.v. ook het jaarverslag, terug, hoe standpunten tot stand zijn gekomen, welke onderwerpen de OR verder nog heeft besproken, wanneer de OR zijn reglement heeft vastgesteld enz.?
art. 48, leden 2 en 3: die kunnen volgens mij niet los worden gezien van art. 8, eerste lid; en voor een reglement voor COR of een GOR; het lijkt mij wel handig dat een bedrijfscie. het reglement ook krijgt, ook een voorlopig reglement. Op het moment dat er problemen zijn bij verkiezingen en iemand wil een procedure (art. 36 WOR) beginnen, dan moet dit via de bedrijfscie. en dan kan de bedrijfscie gebruik maken van de gegevens die hij heeft. En kloppen die gegevens niet, dan is het aan de bedrijfscie om hier een opmerking over te maken. Die van de zorg let daar op, is mijn ervaring. Ik weet niet hoe het met andere bedrijfscommissies is. Ik ben er dus niet voor om het eruit te halen.
Ben benieuwd hoe je over bovenstaande denkt?
Hen