or verkiezingen

• harrij nabben

Zijn er mensen die mij helpen kunnen.

Er zijn in ons bedrijf or verkiezingen gepland daar er enkele vacatures vrij

gekomen zijn.

De verkiezingen ztijn door de commisie gepland op 11 jan.

Op 6 jan.zegt iemand dat er geknoeit is met een brief waardoor de data anders had moeten zijn.

Vraag. onafhankelijk of dit geknoei wel of niet plaats heeft gevonden

kunnen de verkiezingen dan nog afgezegd worden of moet men

na de verkiezingen protest aantekenen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

• Ton Methorst

In de artikelen 9 t/m 12 van de WOR worden de OR verkiezingen uitgebreid behandeld. Ook is het mogelijk dat in jullie OR reglement nadere afspraken staan.

Als er sprake is van kwade opzet - wat knoeien suggereert-, dan zijn de verkiezingen denk ik onrechtmatig en moeten die worden opgeschort.

Als de verkiezingen toch doorgaan en achteraf komt er protest van 1 of meerdere personeelsleden, dan kunnen de verkiezingen onrechtmatig worden verklaard.

Overigens is mij niet duidelijk waaruit het knoeien heeft bestaan en wie daar voor- of nadeel van kan ondervinden.

• Henk

Beste Harry,

Vandaag is het 10 januari ! Morgen zijn de verkiezingen al…….

Ik denk dat het mogelijk was geweest de verkiezingen uit te stellen als die mededeling op 6 januari omgezet was in daden, of het nu nog lukt om tegen iedereen te zeggen dat ze een ander keertje moeten komen stemmen ?

Is dat nog haalbaar vandaag ?

En als er echt geknoeid is ( of geklungeld, dat kan natuurlijk ook. Met de beste bedoelingen kunnen foute beslissingen zijn genomen, maar ik vind het wat ver gaan om dat geknoei te noemen… ) dan kan het inderdaad heel goed zijn dat de verkiezingen ongeldig zijn.

En dan moet het over op het moment dat iemand bezwaar maakt.

Maar kan je ook iets meer vertellen ? Over wat er mis is gegaan bijvoorbeeld ?

Henk

• Hen

Je kunt de verkiezingen afzeggen. Mail, mededeling, zelfs ter plekke een bordje ophangen: het gaat niet door.

Maar: dan ga je er al van uit dat er inderdaad iets fout is gegaan. Heb je dan ook geprobeerd uit te leggen waar de fout is ontstaan, en is het dan al zeker dat betrokkene art. 36 uit de WOR gaat toepassen?

Je kunt ook doen wat Henk al aangeeft:

- wel verkiezingen houden

- misschien staat er in het reglement dat er een klacht kan worden ingediend; misschien staat er ook bij, dat de OR die klacht dan gaat behandelen en beoordelen

- afhankelijk van de reactie van de OR: ja, het is foutgegaan, maar vind je dat we het opnieuw moeten doen enz. … , of: ja, het is foutgegaan, maar we gaan het nu niet meer veranderen, of: wij vinden dat het niet fout is gegaan en dus veranderen we niet, kan degene die bezwaar maakt:

a) berusten in wat de OR zegt

b) indien betrokkene niet berust: alsnog beroep doen op art. 36 vd WOR en via de kantonrechter zijn gelijk proberen te halen.

Ofwel: het gaat er m.i. om, of je iemand duidelijk kunt maken via argumenten, wat het effect van een eventuele fout is. Kun je dit niet, dan kan betrokkene (het is niet gezegd dat deze het zo hoog gaat opspelen) de kantonrechter inschakelen.