secretaris en oud werk

• Jojo

sinds kort ben ik verkozen tot secretaris van onze geheel nieuwe OR.

Mijn eigen chef wil nu dat ik mijn eigen werk beeindig en terug ga naar de keuken omdat ik hier beter gemist kan worden. Nu vraag ik mezelf toch af of ik dit zomaar moet doen want wat zal er gebeuren als ik ooit terug kom, ga ik dan terug naar mijn oude baan?

Verder vraag ik mezelf af wat redelijk is aan te maken uren, we zijn een OR van 11 man en volgens mijn chef was de secretaris van ons oude hoofdkantoor 40 uur per week hiermee bezig.( Ik moet wel vaak naar amsterdam vanuit eindhoven)

• Sybern

Beste Jojo,

Het feit dat je OR lid bent en een bepaalde taak binnen de raad vervult, betekent niet dat je uit je functie gezet kunt worden. Als je er zelf voor kiest om tijdens de duur van je OR zittingsperiode een andere functie te aanvaarden, dan raad ik je aan om dat in je contract vast te laten leggen zodat je na beeindiging van je OR carriere weer terugkunt naar je oude functie.

Voor wat betreft de te besteden uren… Veertig uur tijdsbesteding is wel erg veel, zelfs als de reistijd meegerekend wordt. Hoevaak per week moet je van Eindhoven naar Amsterdam.

Vraag aan je werkgever welke faciliteiten de OR heeft (hoeveel uren, is reistijd gelijk aan werktijd, hebben jullie een ambtelijk secretaris, een secretaresse, etc.). Op basis hiervan kun je ongeveer bepalen hoeveel uren per week je nodig hebt.

Succes,

Sybern

• Dirk.D.

Beste,

Punt één, jouw chef(je) maakt helemaal niets uit…..

Punt twee, als OR lid heb je bescherming van de WOR, waar enig nadelig beding voor een OR lid “nietig” is….

Punt drie, ga eerst eens op cursus met de OR, en bespreek alvast met je bestuurder dat je onder geen beding “nadelige” gevolgen wenst te ondervinden aan je OR actieviteiten (zo als verwoord in de WOR…

Mocht je “vrij gesteld” worden, dient de werkgever er voor te zorgen dat jouw (ex)funktie beschikbaar voor jouw blijft (of bij veranderingen, minstens gelijkwaardig…

Resumé: Als OR lid behoud je het recht op loon, en funktie en er is geen chef, anders dan de bestuurder die dat kan veranderen (en zelfs dan via het (kanton)gerecht..)

Dus laat je geen “ooraannaaien”

Groet

Dirk.D.

• Leeuwhans

Waar we “recht” op hebben weten we allemaal. Dat het in het bedrijfsleven gewoonlijk anders gaat is helaas ook een feit. Ik kijk wel eens met verbazing op een cursus bijvoorbeeld naar de semi-overheid , zorginstellingen e.d. daar is toch maar van alles mogelijk. Wij moeten een beetje opschikken met ons werk, uren worden wel mondeling toegezegd, in de praktijk komt er niets van terecht. Een secretaris die 40 uur per week bezig is. Dat is nogal wat. Waarom moet je dan helemaal naar Amsterdam? Er zijn tegenwoordig ook andere middelen om bijvoorbeeld te vergaderen… telefonisch dus. Het is gewoonlijk een beetje geven en nemen. Recht opeisen kan heel gevaarlijk zijn. Hoe zal het zijn op de werkvloer na een verstoorde arbeidsrelatie….

Probeer consensus te vinden met je bestuurder en je chef met in het achterhoofd de rechten en… vergeet de vakbond niet om je te helpen indien nodig.

Succes