Sociaal jaarverslag

• Dick Moens

Sinds een paar jaar wordt binnen onze organisatie (een instelling in de GGz) het sociaal jaarverslag opgenomen in het algemene publieksjaarverslag. Daar heb ik op zich geen probleem mee. Wat me echter minder goed bevalt is dat de informatie die daarin staat, niet voldoet aan hetgeen in de Wor artikel 31b staat. Een hoop wezenlijke zaken mist nu zoals: opbouw personeel qua leeftijd, geslacht, functiegroepen, minderheidsgroepen enzovoort. Zaken zoals genoemd in art 27, 28 en 29 komen al helemaal niet aan de orde. Voorts wordt er geen verwachting uitgesproken over het sociale beleid voor het komende jaar. Zwaar onvoldoende dus!

IOk ben benieuwd naar jullie ervaringen. Hebben jullie dezelfde problemen, of is het bij jullie beter geregeld?

Dick

• Hen

Herkenbaar uit de praktijk. Zie echter NB.

Er kan hier een taak voor de OR liggen. Door het bv. aan te kaarten in de volgende overlegvergadering en te vragen om de gegevens die je graag wilt zien. En of je ze wel of niet in een sociaal jaarverslag wilt zien.

Advies: denk er eerst als OR over na waarom je die gegevens wilt hebben. Kun je er als OR iets mee? Ik denk van wel, maar … het is de vraag Of je er als OR iets mee wilt. Dus: heb je het redelijkerwijs nodig voor je werk als OR?

NB: art. 31b zegt niet, dat dit in een sociaal jaarverslag moet komen te staan. Er wordt in de wettekst alleen gesproken over het verstrekken van schriftelijke info t.b.v. de 2 algemene overleggen (conform art. 24) . Dat zou ook in een brief aan de OR kunnen, vooraf te sturen ter bespreking in een art. 24-overleg. De toelichting in bv. het boekje Inzicht spreekt wel over een verslag, maar … dit is geen wettekst.