Reorganisatie / Sociaal plan

• Jaap

Bij ons bedrijf is er een reorganisatie gaande, er zijn oa systemen aangekocht die handmatige opmakers overbodig maken, welke dan ook zijn ontslagen. Voor aanwezige fotografen had men ontslag aangevraagd omdat men stopte met foto's. Echter dit werd op aanraden van de NVJ teruggedraait, men stopt niet met foto's plaatsen, maar men wil dit goedkoper laten uitvoeren door freelancers voor 19,50 foto's laten maken.Mijns inziens is dit een besparing en geen reorganisatie. Geld het afgesproken Sociale Plan nu ook voor de mensen die moeten wijken door de de besparing of moet hier opnieuw een SP voor gemaakt worden . . . . .

• Lida Venema

Een beetje vaag nog Jaap. Hebben jullie een adviesaanvraag ontvangen? Met wie is het SP tot stand gekomen? Vakbonden? OR? Voor wie geldt dit SP? Hoeveel zijn er ontslagen? Wat doet men men de huidige fotografen? Etc.

Graag iets concreter als 't kan.

Groet, Lida

• Ad de Beer

Als je het werk anders organiseert en er zijn sociale gevolgen dan is er sprake van adviesrecht.

Een sociaal plan is bijna nooit verplicht, maar dan moet je wel met alle betrokken medewerkers individueel afspraken maken.

Ad de Beer

• Jaap Wals

Alles is in het werk gezet, en draait al, het sociaal plan is goedgekeurd, er zijn al diverse mensen ontslagen. Hun werkzaamheden zijn door aanschaf van nieuwe software, komen te vervallen. Deze mensen hebben een regeling zoals in het SP staat ontvangen, of er is via een buro gezocht naar een andere baan.

Ik ben een van de vier fotografen, drie moeten er weg en er is een fotograaf die ong. 62 is. Men wil ons weg hebben om een aantal redenen, zoals oa flexibiliteit, echter aan mij is nog nooit gevraagd of ik op andere tijden zou willen werken.

Het grootste punt waarom wij weg moeten is dat er een besparing optreedt, de freelancers krijegn immers 19,50 voor een foto en met heeft uitgerekend dat ik duurder ben per foto. Men wil niet kijken of ik beter ingepland kan worden en zodoende goedkopen kan worden.

De GOR is nog met de directie aan het vergaderen en soebatten want als men ons ontslaat, en hier goedkopere krachten voor inhuurd zou dit ook voor bv de administratie, verkoop, redactie en andere afdelingen kunnen gelden. Volgens mij is hier het SP niet voor afgesproken en geld dit alleen voor de reorganisatie en niet voor de besparing.

• Lida Venema

Jaap, als jullie GOR (Groeps Ondernemings Raad) ? hiermee bezig is dan is het afwachten…

Maar een GOR is ingesteld voor meerdere bedrijven/filialen. Klopt dit wel?

Bedoel je misschien de OR (Ondernemingsraad)?

Zij vertegenwoordigen jullie! Dus alle vragen en onzekerheden die je hebt, DAAR neerleggen en info vragen!

Een goede site om arbeidsvoorwaarden e.d. te bekijken is: arbeidsrechter.nl

Succes en laat nog eens wat weten.

Groet, Lida Venema

• Jaap Wals

Alle bv's hadden een aparte OR en begin januari 2005 zijn de bv's opgeheven, wij als OR zijn gebleven tot de nieuwe organisatie overeind stond.

Ook voor de GOR, net als de NVJ, is het een moeilijke zaak, het blijft de vraag of je een ander sociaal plan moet hebben als er mensen door een bezuiniging uit gaan terwijl er mensen uit zouden moeten door de reorganisatie.

• Hen

Meeste reorganisaties betreffen in feite slechts bezuinigingen (verschuiven/herschuiven van functies, iets andere benaming enz. –> nieuwe - en vaak jongere - mensen erbij en oudere eruit, want …).

De vragen van Lida zie ik nog niet beantwoord. Zou je dat eerst kunnen doen?

Verder: waar staat NVJ voor?

• Henk

NVJ is de Nederlandse Vereniging voor Journalisten: een Vakbond voor aanvankelijk de schrijvende pers. Tegenwoordig ook voor Radio en TV- verslaggevers

• Hen

thks ;) Weer wat geleerd.

• Henk

Hoi Jaap en anderen………

Wat een gezeur over iets nou een reorganisatie moet heten of een bezuiniging…..

Ad heeft gewoon gelijk, veranderingen als hier beschreven, vallen onder het adviesrecht en bij het vragen van advies moet de ondernemer óók aangeven wat de gevolgen zijn voor de medewerkers en welke maatregelen hij in dat verband zal nemen. ( artikel 25 lid 3 ) Dat kan in een Sociaal Plan vastgelegd zijn, maar dat hoeft niet.

Elk Sociaal Plan is een deal tussen de bonden en de bestuurder. Als de bonden een beetje slim zijn geweest, hebben ze over de inhoud van dat plan overleg met de OR gehad. Ligt er eenmaal een SP, dan hebben alle partijen zich daaraan te houden natuurlijk.

Jaap, in je beschrijving van wat er gebeurt staan sowieso twee adviesplichtige zaken.

kennelijk is er een belangrijke investering gedaan, bepaalde taken worden niet meer door het bedrijf zelf uitgevoerd maar uitbesteed. De OR heeft het vast heel druk gehad ?

Henk