2 algemene vragen over praktijk situaties

• wilco

Hallo,

Ik heb 2 praktische vragen die ik nergens in mijn studieboeken kan terugvinden en nu hoopte ik dat iemand me hier kon helpen.

1) De directie van een bedrijf verplaatst de productie naar een ander land. De OR wordt pas op de hoogte gebracht als de verplaatsing bijna rond is.

Vraag: Wat kan de OR doen om het besluit aan te vechten

2) Als 2 verschillende vestigingen beide een OR hebben.

Vraag: De beide OR willen op een aantal gemeenschappelijke terreinen overleg plegen. Hoe kan dit overleg geformaliseerd worden?

• Henk

De OR is eigenlijk al veel te laat om nog invloed op het voorgenomen besluit te kunnen hebben. Formeel heeft de OR een adviesrecht maar het uitoefenen van dat recht heeft uitsluitend en hooguit een procedurele vertraging van enkele maanden. Toch is dat een belangrijk moment om een aantal condities waaronder deze reorganisatie plaatsvindt vast te leggen. 1. Is er een sociaal plan? 2. Is er toestemming voor een collectief ontslag?

Wat het tweede punt betreft kunnen beide ondernemingsraden er op staan dat er een COR of een GOR wordt ingesteld als een goede toepassing van de wet dit vereist. Het meest voorkomend is dat dan een afvaardiging van beide OR-en een COR in oprichting gaat vormen. In overleg met de bestuuder van de beide ondernemingen kan een reglement worden gemaakt en een definitieve COR worden gekozen.

Bedenk echter wel dat een COR-structuur slechts een middel is, geen doel op zich.

Henk

• wilco

Hoi Henk,

Bedankt zover.

Maar voor punt 1:

De OR kan deze beslissing om te verplaatsen naar Polen niet aanvechten maar alleen vertragen? Er staan namelijk bij dat ik bij mijn antwoord Jurispendentie moet gebruiken en meestal wil dat er op wijzen dat de OR het in het verleden heeft tegengehouden.

punt 2)

Dus de beide OR-en moeten een COR/ GOR vormen waardoor er gemeenschappelijk overleg gevoerd kan worden?

Er moet toch een makkelijker manier zijn?

• Henk

Je kunt het besluit aanvechten. Ik ken maar een geval waarin de OR daarmee succes heeft gehad. Dat was de sluiting van de aluminiumdivisie van Corus-Nederland. De hoofddirectie in London had daar zoveel fouten gemaakt det de OR dit vrij eenvoudig procedureel kon winnen. In het algemeen maak je maar weinig kans bij het overplaatsen van producties binnen europa. In dat geval kun je het besluit hooguit met enkele maanden vertragen.

Bij twee OR-en binnen een bedrijfstak die over één besluit moeten/mogen adviseren, zijn beiden vrij daarin zelfstandig te besluiten. Als de adviezen zich onderling onderscheiden, heeft de bestuurder het eenvoudig. Wil je als OR invloed blijven houden dan moet je onderling afstemmen en zorgen dat er geen licht zit tussen deze adviezen. De juridische constructie daarvoor met vaste procedures heet C(entrale)OR of G(roeps)OR. Wellicht kun je ook besluiten om voor beide bedrijven een gemeenschappelijk OR in te stellen. Dan is er maar een OR waar besluiten met gewone meerderheid van stemmen kunnen worden genomen. Voor elk bedrijf kun je dan een Onderdeelcommissie instellen met vergaande bevoegdheden.

• wilco

Thanxs Henk,

Punt 1 is me helder…Maar over punt 2 het overleg ben ik niet helemaal “tevreden”

Er moet toch een makkelijker manier zijn om met 2 vestigingen te overleggen.

• Henk Eisink

Er is een makkelijker methode. Dat is overleg met de vakbonden en inhoudelijk afspraken maken over deze reorganisatie, eventueel het sociaal plan daarbij en de rol van de OR(ren). Maar dat bedoel je vast niet als je het over makkelijk hebt.

Groetjes, Henk

• Dirk.D.

Beste,

Reeds meerdere malen met dit bijltje gehakt,,,

Procedure als volgt gevoert….

1) Nietigheid inroepen (als het nog kan) reden ? OR(en) hebben geen advies uitkunnen brengen (is Nederlands recht)

2) te kennen geven dat de gezamelijke ORen geen advies uitkunnen brengens als bijder OR en niet over dezelfde informatie besachikken…

3) Een gezamelijke OR vergadering uitschrijven (bijder voorziiters) de direkties EN hun bazen uitnodigen (commissarissen)

4) UItleg eisen, met finacieele onderbouwing…

5) deskundigheid inroepen (b.v. buro Tim Laakeman)

6) adviestrajekt (termijn waarin de desbetreffende onderbouwing + stukken zijn te geven) afspreken (binnen 2 mnd b.v)

7) Eventueel onderhandelen.. + vakbonden raadplegen

8) als laatste, en geen optie meer open … advies uitbrengen (bedenk dat de directie advies MOET hebben voordat er ook maar iets mag gebeuren___ corus b.v.)

indeze snel, kordaat, en krachtig handelen, je hebt alleen maar te winnen (en mischien je baas ook, met een goed onderbouwd advies)

Sterkte

Dirk.D.

• wilco

Hoi Henk,

Qua makkelijke manier doelde ik eigenlijk op het formaliseren van een overleg tussen 2 OR-en van verschillende vestigingen. Ik had zelf het idee dat het toch niet zo moeilijk zou moeten zijn om samen een data te prikken en dan gewoon te overleggen over de gemeenschappelijke terreinen

• wilco

Beste Dirk,

Bedankt voor de uitleg van de procedure. Mijn vraag is volgens mij grotendeels beantwoord

wilco

• Hen

Jurisprudentie: kun je hier nog iets mee? I.v.m. redelijke termijn e.d.

http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtluitspraak_print.asp?popup=true&searchtype=ljn&ljn=AU8967&u_ljn=AU8967