Werkgeversbijdrage (vm) Part. verzekerden ziektekosten

• Martijn

Ik ben OR lid, en binnen ons bedrijf zijn een aantal mensen die een (tot 1-1-2006) part. ziektekostenverzekering hebben, met een 100% premie-vergoeding van de werkgever, en een aantal mensen met een part. ziektekostenverzekering, met 50% premie-vergoeding. Nu wil de werkgever onder het mom ‘de nieuwe ziektekostenregeling’ alle vm part. verzkerden nog maar 50% betalen als een soort solidariteitsprincipe. Kan dit zomaar? Volgens onze OR is er sprake van ‘verworven recht’ op deze 100% vergoeding van de premie, oud of nieuw stelsel, dat maakt toch niets uit?

• Ton Methorst

Bealngrijk is wat hierover in jullie CAO is afgesproken.

Ben wel benieuwd hoe het geregeld is voor personeelsleden die nu nog een ziekenfondsverzekering hebben. Straks krijgen jullie 3 groepen in het bedrijf: ex-particulier verzekerden met 100% werkgeversbijdrage, ex- particulierverzekerden met 50% wergeversbijdrage en ex- ziekenfondsverzekerden met ?? wergeversbijdrage.

De nieuwe zorgverzekeringswet is er mede voor bedoeld om de schotten tussen particulier en ziekenfondsverzekerden weg te nemen. Ik denk dat je als OR ook geen driedeling in je bedrijf wil!

De wereld verandert, dus het onvoorwaardelijk blijven claimen van 100% bijdrage door de werkgever lijkt mij wat achterhaald.

Daarnaast is het zo dat een werkgever maximaal 10% korting kan bedingen op de basispolis als er een collectief contract wordt aangeboden en staat het de werkgever vrij om een wergeversbijdrage te geven over de aanvullende verzekering.

• Ad de Beer

De bijdrage van de werkgever in de kosten van een ziektekostenverzekering kon gezien worden als een regeling waarbij ziekenfonds en particulier gelijk werden getrokken, ziekenfondspatienten hadden namelijk een werkgevers en een werknemers aandeel in de premie.

Door de gelijkschakeling kan de tegemoetkoming komen te vervallen (staat ook zo in de meeste CAO's). Alleen over de aanvullende verzekeringen kan nog een werkgevers aandeel worden betaald.

Ad de Beer

• Lida Venema

Ben benieuwd hoe jullie dit als OR oppakken. Onze OR zit ook in een dergelijk schuitje.

Particulierverzekerden in onze organisatie, hebben o.a.als secundaire arbeidsvoorwaarden, tegemoetkoming in ziektekosten van de werkgever van 60%. Regeling met OR afgesproken ooit daar men geen CAO heeft.

Wij zijn nog in onderhandeling hierover.

De nieuwe wet echter, en dit ter aanvulling op Ton en Ad, zegt o.a.:

“bestaande CAO-afspraken met betrekking tot premievergoeding, voor particuliere verzekerden vervallen op 01 januari 2006 van rechtswege. Alleen bij vergoedingen die meer bedragen dan de nieuwe wettelijke vergoedingen moet dit meerdere worden doorbetaald. Wel kan worden afgesproken dit geld op een andere wijze in te zetten”.

Zie verdere reacties met belangstelling tegemoet.

Groet,

Lida

• Jeroen.

Blijft bij ons ook spelen.

Bij ons is het niet in de CAO vastgelegd maar een secunaire arbeidsvoorwaarde. Als P&O kan je er van twee kanten naar kijken

Wel: werworven recht

Nee: werkgever betaald de premie nu anders, rechts aan de overheid. Bevoordeling van ex particulier verzekerden t.o.v. ex. ziekenfondsverzekerden

Het salderingsprincipe biedt ook niet veel houvast

Ik ben heel benieuwd hoe andere bedrijven dit doen. En ik ben heel benieuwd wat voor argumenten er nog meer te bedenken zijn

• Marijke N

De bedoeling van het nieuwe stelsel is o.a. om de verschillen tussen particulier- en ziekenfondsverzekerden weg te nemen.

Als er een nieuw stelsel komt zul je toch een aantal zaken eens opnieuw onder de loep moeten nemen en bijv ook kijken waarom de oude vergoedingen zijn ontstaan en waarop deze gebaseerd zijn.

Ik heb even navraag gedaan bij onze administrateur.

In het oude stelsel betaalde de werkgever voor ziekenfondsverzekerden een werkgeversaandeel (6.75 %). De ziekenfondsverzekerde betaalde zelf 1.25 %.

De werkgever kon aan particulier verzekerden een vergoeding verstrekken.

In het nieuwe stelsel is er geen onderscheid meer tussen particulier en ziekenfondsverzekerden en krijgt iedere werknemer 6.5 % werkgeversbijdrage bij het salaris uitbetaald.De werkgever is wel vrij om een eventuele vergoeding te verstrekken.

In het nieuwe stelsel is iedereen dus gelijk en krijgen voormalig particulierverzekerden dus ook een werkgeversbijdrage uitbetaald.

Bovendien zullen zij in het nieuwe stelsel voordeliger uitkomen met de premie.

Ik vind dat je dan geen onderscheid meer kunt maken en je niet beroepen op “oude rechten”. Als je als werkgever een bijdrage wilt geven moet je dat m.i. aan iedereen geven en dient de bijdrage voor een ieder ook gelijk te zijn.

• Hen

Heb je iets aan deze link:

http://www.mercerhr.nl/knowledgecenter/reportsummary.jhtml/dynamic/idContent/1187940#link4

Hen

• Hen

Excuus: mijn vorige berichtje hoort onder Martijn te hangen.

• Lida Venema

zie link van Hen. Ik heb eenzelfde soort tekst waar onze OR mee aan de slag is:

Tekst belastingdienst:

Saldering werkgeversbijdrage en CAO-aanspraak :

In veel CAO's is een bepaling opgenomen dat de werkgever een gedeelte

van de premie voor de particuliere verzekerden betaalt. Vaak is dit een

percentage van 50% van de particuliere premie, maar dat percentage zal

per bedrijfstak of per bedrijf (bij grote bedrijven) verschillen.

In de Invoerings- & Aanpassingswet van de Zorgverzekeringswet is een

regeling opgenomen dat het werkgeversdeel van de

inkomensafhankelijke bijdrage en de aanspraak uit hoofde van de CAO of

arbeidsovereenkomst in ziektekostenpremie worden gesaldeerd.

De werkgever zal minimaal de inkomensafhankelijke bijdrage moeten

bijdragen. Als de aanspraak uit hoofde van de CAO of arbeidsovereenkomst

hoger is dan de inkomensafhankelijke bijdrage, dan zal de

inkomensafhankelijke bijdrage op EUR 0 worden gesteld, zodat de

werkgever alleen de CAO-aanspraak moet betalen.

Deze salderingsregeling is een tijdelijke overgangsregeling. Ze geldt

alleen voor CAO's en arbeidsovereenkomsten die voor 1 januari 2006 zijn

afgesloten. Verder geldt de saldering alleen voor de premie die aan het

pakket van de Zorgverzekeringswet kan worden toegeschreven, dus niet

over een werkgeversbijdrage in de premie van een aanvullende

verzekering.

Voorbeeld

Vanuit de CAO heeft een werknemer (salaris EUR 40.000) recht op

vergoeding van EUR 2.000 aan ziektekostenpremie. De werkgever moet

vanuit de wet de inkomensafhankelijke bijdrage (6.5% van circa EUR

30.000,00 = EUR 1.950,00) als werkgeversbijdrage betalen.

Omdat de CAO-aanspraak hoger is dan de inkomensafhankelijke bijdrage,

wordt deze laatste op EUR 0 gezet, en betaalt de werkgever dus EUR 2.000

als werkgeversbijdrage." einde citaat.

Groet, Lida

• Marijke N

zie ook deze discussie,

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2&i=15247&t=15247&v=t