Nieuwe bestuursleden

• Ukkepuk

Hallo allemaal, graag uw medewerking voor het volgende.

Op het kinderdagverblijf waar ik werkzaam ben en in de OR zit heeft het bestuur aangegeven volgens rooster een voor een af te treden.

Nu heb ik begrepen dat het bestuur kandidaten voor kan dragen, maar de bestuurder kan dat ook. Ons is dan ook namens hem gevraagd of wij iemand kennen die het bestuur zou kunnen versterken.

Dan blijft er voor ons als OR een vraag waar we geen antwoord op kunnen vinden.

Wat kan of moet ons aandeel zijn in het aanstellen van een nieuw bestuurslid? Hebben we daarin advies- of instemmingsrecht?

Ik hoop dat iemand hier het antwoord op weet.

• Hen

Is er sprake van een CAO en zo ja, staat daarover iets in over het adviesrecht bij bestuursleden en de rol van de OR? (Dit is bv. bij de CAO ziekenhuizen het geval voor zowel Raad van Bestuur als Raad van Toezicht).

Zo niet, dan geldt volgens de Wet op de ondernemingsraden

- het adviesrecht conform art. 30, voor een nieuwe bestuurder, d.w.z. ook overlegpartner van de OR

- of initiatiefrecht en als ik het goed begrijp uit je verhaal, wordt een appel op jullie gedaan om hier gebruik van te maken –> dus als jullie geen CAO hebben en als het niet de bestuurder in de zin van de WOR betreft, kun je bij de andere bestuursleden gebruik maken van je initiatiefrecht, ofwel: voorstellen doen.

Door hier gebruik van te maken heb je een kans om invloed uit te oefenen. En: de kans om aan te tonen dat je als OR meerwaarde hebt.

• Irene

Hallo,

Lees de statuten van de organisatie er eens op na. Als het goed is staat de voordracht hierin beschreven.

Groet, IRene

• Ukkepuk

Bedankt voor de tips.

Wij zijn een stuk verder gekomen.