cursus

• Anne

Moet/gaat een ambtelijk secretaris altijd mee als de gehele OR een paar dagen “op cursus” gaat.

Ik ben als AS altijd meegegaan maar ik vraag me af of het niet beter is een keertje over te slaan en naar een specifieke (vervolg)cursus voor een AS te gaan.

Ben benieuwd naar reacties van andere AS'en

Anne

• Irene

Hallo Anne,

Dat is m.i. afhankelijk van de onderwerpen. Wanneer er nieuwe wetgeving wordt behandeld is het zinvol mee te gaan. Ook kan het toegevoegde waarde hebben wanneer er sprake is van een behoorlijke groet nieuwe OR-leden. In dit laatste geval is de training niet zo zeer voor jezelf maar om de nieuwe mensen te ondersteunen.

Het is altijd goed om te trainen in datgene waarvoor je aangesteld bent. DASMO maar ook andere instituten bieden hiervoor goede mogelijkheden.

ASO is een job waarbij je steeds weer afwegingen mag maken. Dat maakt het werk ook zo leuk.

Hartelijke groet,

Irene

• Hen

Ik zou altijd meegaan. Je leert de groep zo ook beter kennen en … je weet wat hun planning voor het volgende seizoen is. Dan kun je daar als as je ondersteuning op voorbereiden.

Die andere persoonlijke cursussen: kun je m.i. scharen onder je persoonlijk opleidingsbudget, net als elke medewerker in het bedrijf. Hangt wel van het bedrijf af …

Succes,

Hen

• Elly W.

Ik ga ook altijd mee en bepaal in zekere mate ook mee de inhoud. UIt zo'n OR-cursus rollen altijd vervolgacties en dan is het wel zo makkelijk om van de hoed en de rand te weten.

Daarbuiten volg ik ook nog specifieke cursussen (leergangen van de Dasmo) of thematrainingen.

Elly W,

• Anne

Mij werd onlangs verweten dat ik te nadrukkelijk aanwezig was tijdens de cursusdagen. Toen er gesproeken werd over de afgelopen periode was ik de enige die enkele negatieve kanttekeningen plaatste. Ik ervaar vergaderingen soms als zeer rommelig en slecht voorbereid enz..Dit werd mij dus niet in dank afgenomen dat ik daar een opmerking over maakte. Ik moest alleen maar meegaan als “tiepmiep” en me nergens mee bemoeien. We hebben het hier uiteraard vele malen over gehad maar enkele leden blijven bij hun standpunt, terwijl in mijn functieomschrijving toch echt iets anders staat. Daarom mijn overweging om een keertje over te slaan en naar een specifieke cursus voor AS te gaan.

Anne

• Henk

O jee………………

Die discussie kennen we denk ik allemaal wel. Gaat erg over de grens wat je als AS kunt zeggen / doen en wat niet.

Heeft ook heel veel te maken met beleving en wederzijdse verwachtingen.

Daar kan ik wel 12 A-4-tjes over volschrijven, maar dat ga ik niet doen. Ik reageer liever op de tiepmiep-gedachte, het meningsverschil dat achter dat woord zit.

( PC-eend vind ik trouwens ook wel en leuke… )

Je schrijft dat er al vaker gesproken is over dit onderwerp, maar jullie hebben kennelijk nog geen overeenstemming bereikt.

Over jouw werk wordt door jou en door je OR, verschillend gedacht, dat is wel duidelijk.

Probeer er alsjeblieft voor te zorgen dat het geen conflict wordt, dat de dingen niet groter worden dan ze al zijn.

Maar blijf vooral wél praten. En de cursus waarvan je nu overweegt “een keertje over te slaan” is daarvoor helemaal geen gekke gelegenheid.

Niet meegaan houdt ook het risico in dat de OR vooral óver je praat, in plaats van mét je.

Waar het volgens mij om gaat, is dat die wederzijdse verwachtingen ( en een boel daarvan zijn nooit uitgesproken, reken daar maar op ) ook wederzijds helder zijn.

Succes !

Henk

• Elly W.

Anne,

Ik sluit me aan bij hetgeen Henk schrijft. Probeer er eventueel achter te komen wat de mening van de voorzitter (als jouw leidinggevende) en evt. gekozen secretaris / DB is. Als deze ook van mening zijn dat je alleen maar als tiepmiep aanwezig moet zijn, dan denk ik dat ik ook eens een keer niet aanwezig zou zijn.

Als jullie met de OR een vaste trainer / scholingsinstituut hebben, is het ook een mogelijkheid om het met de trainer te bespreken.

Onverlet dat je specifieke trainingen voor AS zoveel als mogelijk is, volgt.

Succes en houd je ons op de hoogte? Ben benieuwd naar het vervolg.

Groetjes,

Elly W.

• Anne

Bedankt voor jullie reacties/tips.

IK denk dat het toch beter is om mee te gaan en het uitgebreid te bespreken met onze cursusleider.

Het DB staat 100% achter mij en mijn werkwijze. Enkele leden zijn echter zo star als een loden deur en wijken nooit en te nimmer af van een eenmaal ingenomen standpunt. Ook al ligt alles wat ik doe goed vast, dat ik soms iets zeg in een reguliere vergadering wordt mij niet in dank afgenomen.

Het komt gewoon omdat leden vaak slecht voorbereid naar een vergadering komen, terwijl ik altijd alle stukken enz. goed doorneem. Ik mag geen mening hebben, of eigenlijk ik mag wel een mening hebben, maar die niet naar voren brengen.

Het is jouw werk en jij hebt tijd om alles goed voor te bereiden wordt dan gezegd? Je zou zeggen dat ze dan toch blij moeten zijn dat ik hun het voorbereidende werk al uit handen genomen heb. Maar sommigen waarderen het niet.

Dit neemt niet weg dat ik mijn werk met heel veel plezier doe en me voor 100% inzet, maar het is jammer dat deze discussie steeds weer terugkeert.

P.S“. ”PC-eend" die kende ik nog niet.

Anne

• Irene

Een AS mag gevraag en ongevraagd advies geven in een OR vergadering. Meestal staat dit beschreven in de functiebeschrijving.

Zo niet dan zou ik deze eens aanpassen in overleg met het DB.

Irene

• Hen

De OR besluit hierin, als het er nog niet in staat, in overleg met de hierarchisch leidinggevende. Als het niet binnen het loongebouw van de organisatie past, of nog wat andere omstandigheden zich voordoen (een slimme as is ook niet altijd gewenst), krijg je het nog niet voor elkaar.

Een andere functieomschrijving wordt alsnog lastig, als het DB een andere mening is toegedaan … en die kan van de ene op de andere OR (zelfde DB) als een blad aan een boom omslaan!