wonen werken update, vertragings tactiek?

• Herman

Wij hebben een gesprek gehad met onze bestuurder mbt de 40 km regeling ( een paar weken geleden)

In dit gesprek gaf de bestuurder aan dat hij dit samen met de or en P&O en de productie leiding wilde bespreken.

Dit moest de week daarop gebeuren.

In die week kregen wij te horen dat de BS geen tijd had maar de volgende week zou het gesprek plaats vinden.

Nu hebben we te horen gekregen dat we over 2 weken tijdens het overleg de zaak zullen bespreken.

Interessant detail is dat de BS die vergadering zelf niet aanwezig zal zijn en hij zal vervangen worden door de produktie leider.

Echter, we hebben al tegen de BS gezegd dat we het met de gang van zaken mbt de 40 km regel niet eens zijn.

Maar formeel hebben we nog geen bezwaar ingediend.

Dit kan nog een paar dagen.

Is het feit dat we bij de BS geweest zijn voldoende om verder te gaan of moeten we nu echt formeel een mededeling op het bord hangen?

Ik meen dat we binnen 1 maand in beroep moeten gaan tegen een maatregel en die maand is bijna voorbij.

Herman

• Herman

Deze maatregel is ingetrokken.

Op de volgende overleg wil de bestuurder praten over een nieuwe tekst waar hij dan iets in wil hebben staan dat je een verhuizing eerst met P&O en de produktie leiding moet bespreken.

Alle verwijzingen naar afstand, veiligheid en ploegendienst zullen verwijderd worden.

Blijft over het volgende, mag de WG eisen dat je een mogelijke verhuizing eerst bespreekt met de WG ( P&O cq produktie leiding?)

Wat wil de WG in zo'n gesprek tegen de WN zeggen?

Dit zullen we over 2 weken horen.

Ook hier denk ik dat de WG het moeilijk krijgt om het 1 en ander op papier te krijgen.

we zullen zien

Herman

• Erik

Herman,

Indien alle verwijzingen verdwijnen in dit verhaal kom je dus uit op een “collectieve regeling”. ( HHmm toch weer art. 27 misschien?)

Een dergelijke regeling hoort mijns inzien tevens thuis op een CAO bespreking, inhoudelijk met de OR bespreken is zeker een goede stap in de richting.

Het enige dat je in kader van goed werknemersschap hoeft te doen naar mijn mening is dat je het ruim optijd meldt.

Dergelijke zaken bespreken (verhuizingen) doe je in mijn ogen alleen met je partner/echtgeno(o) t (e) en niet met een P&O functionaris of je directe leidinggevende.

Ik ben benieuwd idd hoe de rest van dit forum hierover denkt.

Erik

• Dirk.D.

Beste Herman,…e.a.

Wat de werkgever werkelijk voor recht kan laten gelden, is een aaname beleid gericht op afstand tot werkgevers werkplaatsen, en van solisitanten verzoeken dichter dan X (25 km b.v.) km van de arbeidsplaats verwijder te (komen) wonen binnen Y termijn.

Voorwat betreft de kilometer vergoeding woon/werk verkeer, mag de werkgever stellen dat het recht op vergoeding vervalt indien een werknemer meer dan X km van de zaak gaat wonen (of vergoed wordt tot de reeds bestaande vergoeding van de werknemer)

Bij ons is ook de clausule mee genomen dat hier van kan worden afgeweken indien er een, voor het eerst uit het ouderlijke huis een “zelfstandige huishouding” wordt gevoerd.

Resumé: het verder weg gaan wonen, betekend niet méér vergoeding (KM) maar dichter bij betekend minder vergoeding volgens jullie's standaard., tot een straal van (X) KM

Dirk.D.

• marijke N

Beste Herman,

Dat de maatregel is ingetrokken is jullie eerste winst!

Ik ben wel benieuwd naar de argumentatie hiervoor.

Het enige wat de bestuurder nu kennelijk wil is dat je een voorgenomen verhuizing eerst zou moeten bespreken met P&O.

Het lijkt mij dat hij dan bij een verhuizing afspraken met de werknemer zal willen maken en zo mogelijk schriftelijk zal willen vastleggen.Dit is dan een individuele aangelegenheid.

Ik zie nog steeds geen instemming art 27 WOR.

Het enige wat ik als mogelijkheid zie is een bedrijfs(eigen)regeling. Dit zal in eerste instantie in overeenstemming met de OR tot stand moeten komen of de werkgever moet dit schriftelijk met iedere werknemer overeenkomen. Een werkgever kan niet eenzijdig een regeling opleggen. Iedere individuele werknemer hoeft niet accoord tegaan met dat wat de OR met de bestuurder in een bedrijfseigenregeling is overeengekomen en kan dit aanvechten.

zie ook onderstaande link en informeer eens bij de vakbonden

http://home.fnv.nl/faq/faq-example.php3?action=titel&titel=Bedrijfsregeling%2Fpersoneelsreglement

nogmaals succes