veranderen van werktijden

• Mariane

Hoi, ik werk al meer dan 20 jaar in een ziekenhuis.

De eerste 15 jaar heb ik diensten gedraaid de ene week de morgen en de ander week de middag. Toen opeens de hoofd voeding kwam met het idee om andere tijden te gaan doen omdat dit beter zou zijn voor de keuken waar ik werk.

Dit heb ik met mijn andere collega's gewoon voor lief genomen ( stom natuurlijk achteraf ) maar nu is er het een en ander gebeurt in onze organisatie dat zowel hooft keuken en ander hoofden onslag hebben gekregen. En nu is de chefkok ineens tijdelijk hooft geworden en die komt nu wéér alles omgooien .

Ook hij wil nu weer hebben dat wij wéér andere tijden gaan doen omdat dit beter zou zijn voor de keuken. ik werk nu al weer jaren de diensten, 8.30 t/m 12.30 en de andere week 11.00 t/m 15.00 en 12.00 t/m 16.00 dit hebben we toen moeten slikken en ikzelf heb er nog een baantje bij ik zodat dit aangepast kon. Maar nu willen ze hebben dat wij de dienst gaan draaien van 11.00 t/m 15.00. kan dit zomaar?. Ik heb dit aan een collega gevraagd die bij de ondernemingsraad zit en die weet van niks enkel kan die de boel opjennen omdat er banen zullen vallen vogens hem. Dit kan toch zomaar niet allemaal, als wij al zo lang die diensten draaien, hebben wij toch een recht opgebouwd ? wie kan mij daar meer over vertellen.

Alvast hartelijk dank

Mariane

• Irene

Wanneer er in je arbeidsovereenkomst niets is vastgelegd over de tijden dan kan dit. Overigens moet hiervoor wel instemming van de OR worden gevraagd.

De manier waarop dit gebeurd is niet correct. Het zou beter zijn dit met de betrokken medewerkers te communiceren en verhelderen waarom dit nu zo moet. Wat zijn de voordelen, wat levert het op en wat zijn de mogelijke alternatieven.

Groet, Irene