Notulen

• SDekker

In hoeverre zijn notulen van het overleg van het dagelijks bestuur van de OR met die van het bedrijf (DB) openbaar. Of vallen deze onder de geheimhoudingsplicht?

Kan een werknemer (geen lid van de OR) vragen deze notulen in te zien? Of zijn daar speciale regels voor?

• Elly W.

Volgens mij bepaalt de OR zelf of deze notulen al dan niet verspreid worden of opgevraagd kunnen worden.

Zelf verspreid ik (ik ben AS van de OR) alleen de vastgestelde notulen van de OR en de OV-vergaderingen.

Verslagen van de OR-commissies zijn alleen voor de OR-leden.

Verder hebben wij nog een overleg waarbij van PO&O het hoofd + beleidsmedewerker aanwezig zijn. Zij krijgen ook een kopie van dit verslag. Eventuele anderen (inhoudsdeskundigen) die voor dit overleg worden uitgenodigd ontvangen het verslag niet.

M.v.g.

Elly W.SDekker schreef:

>

> In hoeverre zijn notulen van het overleg van het dagelijks

> bestuur van de OR met die van het bedrijf (DB) openbaar. Of

> vallen deze onder de geheimhoudingsplicht?

> Kan een werknemer (geen lid van de OR) vragen deze notulen in

> te zien? Of zijn daar speciale regels voor?

• Henk

De WOR zegt dat de OR daarover afspraken vast moet leggen in zijn reglement.

Moet je eerst maar eens kijken wat daar staat………

Openbaar maken ligt wel erg voor de hand vind ik, de OR spreekt namens de achterban, de werknemers dus. Dus is het ook heel verstandig om aan je achterban te laten zien waar de OR mee bezig is, wat ze van de dingen vinden en wat hun standpunten zijn in het overleg met de bestuurder.

Wel is het slim om vastgestelde verslagen de wereld in te sturen, dat voorkomt gezeur en misverstanden. Dat zorgt er echter wel voor dat je dan altijd oude verslagen verspreidt. Daarnaast zijn notulen vaak gortdroge documenten die juridisch prachtig in elkaar kunnen zitten maar niet echt uitnodigen tot lezen als je zelf niet bij de vergadering bent geweest of de materie onvoldoende kent.

Die twee manco's kan je oplossen door zo snel mogelijk na elke vergadering ( ook de overlegvergaderingen graag ) een nieuwsbrief, bulletin of hoe je het ook maar noemen wilt, uit te brengen waarin je alle formele poespas achterwege laat maar in heldere, aansprekende taal laat weten waar de OR mee bezig is, waarover hij in gesprek is met de bestuurder en hoe het allemaal zo'n beetje gaat in die vergaderkamer……….

Intranet is voor zulke bulletins een wondermiddel, binnen een week kunnen de medewerkers lezen hoe de OR hun belangen behartigt.

Henk

• Irene

Dit leg je vast in je reglement. Hetzij je OR-reglement, hetzij het huishoudelijk reglement van de OR.

Wat is de toegevoegde waarde van het openbaar maken van deze notulen. Kun je hierop een antwoord geven dan is het zinvol ze openbaar te maken. Heeft dit geen toegevoegde waarde volgens jullie dan zou ik er niet voor kiezen deze openbaar te maken voor de achterban. Wel denk ik dat het wijs is dat de overige OR-leden middels deze notulen wel kennis kunnen nemen van hetgeen besproken is.

Groet, Irene

• Hen

Voor or-notulen en notulen van overlegvergaderingen geldt, dat in het reglement hierover afspraken gemaakt moeten worden m.b.t. openbaar maken richting achterban.

Voor notulen die gemaakt worden van gesprekken van het DB van de OR met het DB van de organisatie, zou dit ook kunnen maar is het niet verplicht lijkt me. De WOR schrijft hierover niets voor.

Begrijp ik nu goed, dat jullie DB echt overleg heeft met het DB van de organisatie? En welke status heeft dat overleg dan? Een formele? Staat over de status van dit overleg ook iets in het or-reglement?

Als ik OR-lid was en als in het or-reglement zou staan, dat het DB overleg mag plegen met het DB van de organisatie,, zou ik in elk geval als or-lid willen weten wat er in dergelijke overleggen besproken wordt. Ik neem aan dat er niets besloten wordt in zo'n overleg, want besluiten worden genomen door de bestuurder en de OR als geheel (tenminste, aldus de WOR).

Ofwel: ik zou als OR-lid minstens ergens genoteerd willen zien, dat de notulen van een dergelijk overleg aan alle OR-leden gestuurd horen te worden. Daarmee voorkom je dat een klein DB van de OR voor de troepen uit gaat lopen.

Als OR-lid zou ik ertegen zijn, dat een DB van de OR zich geheimhouding laat opleggen door het DB van de organisatie. Als je geen verdeeldheid wilt zaaien in een OR, kun je dergelijke praktijken m.i. beter weren.