wie heeft als OR al eens te maken gehad met een raamcao en wat zijn in de onderhandelingen met de bestuurder, daarbij de voor en de nadelen.
Een OR kan alleen formeel bij monde van een ondernemingsovereenkomst arbeidsvoorwaarden afspreken met de bestuurder. Daarbij geldt dan: dat er niet dezelfde rechten voor gelden als wanneer vakbondspartners die afspraken maken in een CAO. Ofwel: wat met een OR wordt afgesproken, ook al is dat via een ondernemingsovereenkomst (art. 32 WOR), kan door individuele werknemers worden aangevochten. De afspraken met de OR werken niet automatisch door in de arbeidsovereenkomsten van de medewerkers.
De OR moet letten op bepalingen die nu al gelden voor het bedrijf in bestaande regelingen.
Medewerkers kunnen beter geraadpleegd worden, of ze het eens zijn met de standpunten van de OR.
Het is ook verstandig om te kijken wat het hebben, of juist niet hebben, van bepaalde voorwaarden voor invloed heeft op de arbeidsmarkt: is iets wel of niet gunstig om nieuwe medewerkers binnen te halen. Hoe groot is het verloop. Wil je vernieuwing van je huidige personeelsbestand.
Ook is het handig te kijken naar welke voorwaarden bij soortgelijke bedrijven gelden, in de eigen regio.
Communicatie met de achterban is van belang, het terugkoppelen van overleggen e.d.
Maar: als OR zelf moet je ook weten welke plek je daarbij inneemt: ben je sterk genoeg om ueberhaupt te onderhandelen. Heb je daarin voldoende vaardigheden. En is er voldoende (wets- en belasting)kennis aanwezig over elk onderwerp. Kun je misschien beter een externe deskundige erbij halen? Hoe vang je reacties op van mensen als je als OR afspraken maakt, waar men het niet mee eens is. Kun je je onafhankelijk genoeg opstellen, terwijl je zelf deel uitmaakt van het loongebouw.
Als je als OR geen afspraken maakt, bij het ontbreken van een door vakbonden afgesproken CAO, zal de werkgever met elke medewerker individueel afspraken moeten maken. Het is de vraag of de bestuurder dat wil, of dit wenselijk is voor de organisatie. Maar dat weet je als OR van dat bedrijf zelf het beste.
Belangrijk: zet voor- en nadelen op een rij, kijk vervolgens wat je eventueel extra nodig hebt. Als je het wel zelf oppakt: is er dan voldoende tijd voor de OR-leden, of moeten er commissies worden ingesteld? Moet er een aanvulling op, of so wie so een goede faciliteitenregeling komen? Als er geen ambtelijk secretaris is, is het dan handig om die aan te stellen, Wat geeft dat voor consequenties, enz.
Hoe baken je voor de toekomst (nieuwe OR, nieuwe bestuurder misschien) garanties in, of juist niet en laat je het open.
Zomaar een paar punten.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?