arbeidstijden

• Dennis

Hallo allemaal,

Ik ben kok in een verpleegtehuis. Ik werk er 17 jaar en met veel plezier. Ik draai daar wisseldiensten, of van 06.30 tot 15.00 uur of van 08.00-16.30 uur. Nu komen de functioneringsgesprekken eraan waarvan ik hem nog niet heb gehad maar dat kan niet lang meer duren. Daarin wordt verteld (aldus mijn collega's) dat ze met ingang van februari 2006 de arbeidstijden willen veranderen naar diensten tot ± 20.00 uur. Daar zit ik totaal niet op te wachten en ook sommige van mijn collega's niet.

Ik wil dit aanpakken maar weet niet goed de juiste weg te bewandelen. Wat kan bv een OR voor mij doen en wat kan ik in mijn functioneringsgesprek aangeven buiten dat ik het er niet mee eens ben. Wie o wie kan mij hiermee spoedig helpen? Kunnen zij dit zomaar doorvoeren?

Met groet,

Dennis

• Ronald

Hallo Dennis,

vraag het na bij jullie OR. Dit is een verandering van de werktijdenregeling en valt dus onder het instemmingsrecht, m.a.w. jullie bestuurder zal hierover toch met de OR van gedachte moeten wisselen….

Groeten,

Ronald.

• Irene

Hallo Dennis,

Aanpassing werktijden. Hiervoor kun je de volgende acties ondernemen:

- kijk je arbeidsovereenkomst na. Wat staat hier concreet in. Staan er werktijden genoemd. Zo ja, dan kan deze arbeidsovereenkomst niet eenzijdig door de organisatie worden aangepast. Zo niet, dan zal in overleg gekeken moeten worden naar een win-win situatie. Ga niet bij voorbaad met de hakken in het zand. Wellicht dat de organisatie met een heel plausibele reden komt om de werktijden aan te passen. Een reden waarin jij en je collega's je kunt vinden. Mede door de veranderingen die worden opgelegd door de politiek zullen verpleeg- en verzorgingshuizen zaken anders aan moeten pakken. Het grote geld kom niet meer zomaar binnen maar moet nu evenals in het bedrijfsleven eerst worden verdiend. Laat je dit goed uitleggen door je leidinggevende. Vraag een gesprek aan om de onrust weg te halen. Mocht je leidinggevende hierop geen antwoord kunnen geven dan zou ik je willen adviseren verder in de lijn te gaan. Het sectorhoofd/clustermanager. Krijg je van hen ook geen antwoord dan is het raadzaam om met de groep die het betreft de raad van bestuur eens om helderheid te vragen.

- zoals Ronald ook al aangaf. Een werktijdenregeling kunnen ze niet zo maar invoeren maar heeft de instemming nodig van de OR. Als het goed is zullen deze bij de betrokken medewerkers komen om te vragen wat jullie er van vinden. Doen ze dit niet dan is het ook een goede optie om als groep zelf naar de OR toe te stappen. Houdt de agenda goed in de gaten en vraag of je de OR vergadering waarin dit onderwerp wordt behandeld mag bijwonen om zo jullie ideeen kenbaar te maken. Maar persoonlijk zou ik eerst mijn leidinggevende om helderheid vragen.

Een functioneringsgesprek is een gesprek over het functioneren van jou en de relatie met je leidinggevende. Gebruik dit gesprek dan ook sec hiervoor.

Succes, Irene

• Jip

Als je een slechte werkgever hebt, kan hij dit zo maar aanpassen. Ik heb nu een casus bij de hand, waarbij alle wet- en regelgeving wordt overtreden. Waar werknemers die een or zouden willen opzetten, eruit geknikkerd worden. Waar eenzijdige arbeidsvoorwaarden collectief worden opgelegd en waar wijzigingen in een gesloten enveloppe eenzijdig opgelegd en voor dwingend tekenen worden aangeboden. Wie dit niet wil, kan om de meest gekke redenen ontslag aangezegd krijgen. Van alles wordt erbij bedacht. Het bestaat kennelijk.

Daarbij zou je kunnen stellen: daar wil je toch niet werken, daar kan een gezamenlijk optreden toch wel iets regelen…….. als mensen hun baan nodig hebben in een slechte economie is het de vraag, hoever ze willen gaan. De pers erbij halen is dan nog een optie ……. maar het is de vraag of dat verstandig is als de plaatselijke politiek graag grote werkgevers wil!

Zo'n werkgever wens ik je niet toe.

Ik hou me overigens aanbevolen voor tips van forumbezoekers erover om dit aan te pakken.

Staat er iets in jullie CAO?

Je zegt dat sommige van je collega's er ook niet op zitten te wachten. Heeft een ander deel er geen moeite mee? Dat is dan een zwakke schakel. Het zou handig zijn als jullie wel op 1 lijn zouden kunnen gaan zitten.

Een arbeidstijdenregeling moet binnen de wet vallen. In bepaalde gevallen kunnen afspraken met de OR worden gemaakt. Het hangt er maar vanaf, wat de OR ermee doet. Het is handig om daar met een groep (bij voorkeur de hele groep) werk van te maken. Wijzigingen in instemmingsplichtige regelingen voor een (deel van de) organisatie horen via de OR te gaan.

Als je via google “toezicht arbeidstijdenwet” intikt, kun je je inlezen.

Succes.

• Dennis

Bedankt voor je reactie. We zijn ermee bezig.

Groet,

Dennis

• Dennis

Bedankt voor je reactie en nuttige tips! Inmiddels hebben we weer het eea uitgezocht en zullen we proberen de krachten te bundelen om verder te komen met collega's.

Met groet,

Dennis

• Dirk.D.

Beste Dennis,

De antwoorden over veranderingen van arbeidstijden heb je al gekregen, gebruik ze goed…

Jip, dat verhaal heb ik ook via een ander doorgekregen, maar het is een beetje vaag..

Graag naam, en toenaam, wie wat waar, (mag ook op m'n privé mail)

Wat betreft die OR, zou het niet verstandig zijn om een vakbond dat karretje te laten trekken ???

Wat betreft die ontslagen, ontslag dreiging, is er niemand naar het gerecht gegaan?

Is er aantoonbaar (anders dan roddel) iets aan te merken waardoor b.v. annoniem de A.I eens op de koffie kan komen…

Is/zijn er vakverenigings leden binnen het desbetreffende bedrijf (politiek is zeer onbetrouwbaar)

Zo, indien er meer kennis van zo'n, op voor mij, roddel, kun je er ook meer aan doen/adviseren

Soms zul je het via z'n klanten kunnen regelen (niet meer afnemen_besmet werk of toeleverings bedrijven _ besmet bedrijf)

Ook mogelijk, een werkgevers club die merkt dat een van z'n leden de kluit belazert (onder de CAO gaan zitten/oneerlijke concurentie)

Ook de rotte appels vallen uit een boom, vaak vallen ze dan ook te pletter.

Graag meer info…

Groet

Dirk.D.