meer werken bij ziekte

• gea

Hallo,

Ik hoop dat hier mensen in de or zitten van een verzorgingshuis en iets weten over overwerk. Mijn collega is nou al bijna 10 weken ziek, het ziet er niet naar uit dat ze de komende twee maanden al weer volledig aan het werk gaat. Nou heb ik vanaf het begin van haar ziekte extra uren gemaakt en eigenlijk begint het me tegen te staan.Ik heb altijd gezegd dat ik wel een keer extra wil werken als het nodig is maar dit is geen keer meer, het is elke week extra werken. Het is niet gemakkelijk te combineren met mijn privéleven(ik heb nog twee kleine kinderen). Mijn officiele contract is maar 12,5 uur per week maar de laatste weken was dit dus meer. Als ik nou aangeeft dat het mij teveel is kunnen ze mij dan verplichten om wel extra uren te maken? En is het normaal dat je al die tijd geen vakantie op kunt nemen?

Het gaat om de cao van verzorgings/verpleeghuizen.

Gr. Gea

• gea

Niemand aanwezig hier?

• John de Wijze

Van u mag worden verwacht dat u zich als goed werknemer gedraagd. En zodoende bij calamiteiten of anderszins beschikbaar stelt tot het verrichten van werkzaamheden. Daar heeft het u niet aan ontbroken.

Gedurende de calamiteit is het ook niet aannemelijk dat u vakantie kunt opnemen.

Vakantie kunt u opnemen wanneer het werk dit toelaat en tijdig aanvraagt.

Van uw werkgever mag u verwachten dat hij, zover hij daartoe instaat is, de calamiteit waarvoor het extra werk wordt verricht tot een minimum beperkt. Hiervoor zosnel als mogelijk een passende zoniet blijvende oplossing voorziet.

Als u nu in de schoenen van de werkgever zou staan wat zou u dan doen?

Overleg plegen met de werkvloer zou ik als eersts doen en vervolgens…

is het inhuren van een tijdelijke kracht iets zolang de ziekte van de collega niet is verholpen. Maar of dat budgetair ook mogelijk is? en kan die tijdelijke kracht dit werk ook meteen zo invullen dat er geen extra voorziening moet worden getroffen zoals een inwerkperiode? met nog eens extra personeel dus.

Voor u, zou het advies kunnen zijn: ga er eens over praten met het afdelinghoofd en met uw mogelijke bezwaren naar de P en O afd.

• gea

Bedankt voor uw reactie, John de Wijze. We hebben deze week een werkoverleg en daar zullen we het zeker hebben over het extra werken. Eens kijken wat de werkgever ermee doet. Weet u of ze mij kunnen verplichten om extra te werken? Als ik nou zeg dat ik het niet meer wil kunnen ze mij dan toch extra inzetten boven mijn contracturen? Als ik in de schoenen stond van de werkgever zou ik namelijk al lang voor een invalkracht gezorgd hebben, maar ik kan daar jammer genoeg niet over beslissen! Ik heb trouwens twee maanden geleden deze vakantie aangevraagd maar mijn leidinggevende zei daarover tegen mij dat het eraan ligt of mijn collega dan weer beter is. Maar dat kan mischien nog wel twee of drie maanden duren, betekent dat dan dat wij als collega's al die tijd geen vakantie mogen nemen, dat zou toch te gek zijn!

• John de Wijze

Eerst praten en ……….dan pas blokkades opwerpen.

Praten met elkaar i.p.v. tegen elkaar. Er moet 1 gezamelijk doel zijn………nl. de clienten mogen van deze problemen niets nadeligs ondervinden.

• Irene

Kijk je CAO erop na. Hierin staat precies beschreven wat mag en niet mag inzake overwerk.

Veel leesplezier, Irene

• Irene

Aavulling op het vorige.

Hoofdstuk 5 Werktijden, artikel 5.2 overwerk, artikel 5.2.2 maximaal aantal uren overwerk, vacaturestelling

Groet, Irene