afspraak met leidinggevende, meer geld en blijven

• B.

Tijdens mijn functioneringsgesprek heeft mijn baas aangegeven dat hij het fijn zou vinden wanneer ik niet op korte termijn zou vertrekken. Voor de continuiteit van mijn cluster zou dat slecht zijn.

Hij stelde voor om mij een extra periodiek te geven met als tegenpresatie de toezegging van mijn kant dat ik tot 1-1-2008 hier blijf. Maar hij wilde het een gentlemens agreement noemen en als ik een gouden kans kreeg zou ik die moeten aannemen.

Nu wil hij dit in het verslag van het functioneringsgesprek als volgt vastgelegd hebben: B. stemt in met een ‘gentlemens agreement’ inhoudende een extra periodiek per 1-1-06. Als tegenprestatie zal B. -in beginsel- tot 1-1-08 niet actief op zoek gaan naar een functie elders.

Ik vindt het griezelig om dit te tekenen. Wat zijn de concequenties als ik vertrek? hoe rechtsgeldig is dit? Kan is maart 2006 vertrekken en moet ik dan voor die maanden die extra periodiek terug betalen? Zijn er zaken die er bij moeten in deze tekst? etc. etc.

Daarnaast staan mijn baas en ik niet op hele goede voet met elkaar en vertrouw ik zijn acties soms niet helemaal. Hij handeld alleen uit eigen belang.

Heeft er iemand advies over deze kwestie of een antwoord op mijn vragen?!

• Ad de Beer

Als ik de tekst lees dan zul je “in beginsel” niet op zoek gaan naar een andere functie. Als je een andere functie wordt aangeboden, dan ben je daar dus niet aan gebonden?

Gentlemens agreement wil zeggen dat er iets van fatsoen in de afspraak zit, dat je niet gaat zoeken naar uitvluchten, of een toezegging doet waarvan je te voren weet dat ke hem niet na kunt (of zult) komen.

In principe KAN de rechter een medewerker die een arbeidsovereenkomst opzegt veroordelen tot een boete. Dat is de afgelopen maand één keer gebeurt, de afgelopen 40 jaar voor zover ik kan nagaan ook deze ene keer.

Kortom, als je nu geen vertrekplannen hebt, gewoon tekenen en verder leven.

Ad de Beer