Hoe competent schat je de leidinggevenden in als het aankomt op het houden van functioneringsgesprekken, waarin dit soort zaken in eerste instantie aan de orde zou kunnen komen?
Is er een regeling functioneringsgesprekken? Is er een regeling over de wijze van beoordelen van medewerkers? Is er een CAO waarin iets staat over de handelwijze bij mogelijk disfunctioneren?
Dergelijke tests lijken me op zich wel onderdeel kunnen zijn in een opleidingsbeleid (regeling op het gebied personeelsopleiding –> art. 27, 1-f), maar ze kunnen ook vallen onder een regeling personeelsbeoordeling –> art. 27, 1-g. Dan moeten die er wel zijn. Zijn ze er niet: kan de OR vragen om de criteria op basis waarvan die tests gehouden moeten gaan worden, en de sancties die de werkgever voor ogen heeft, hoe hij deze vervolgens denkt uit te voeren en zie daar … de regeling waar de OR mee in moet stemmen (of niet). Afhankelijk van het soort tests is het ook raadzaam, dat die vallen onder de code van het NIP, om daarmee enige mate van onafhankelijkheid te garanderen voor betrokkenen.
Wil je wat zekerheid om te weten of je als OR sterk staat bij het inroepen van eventuele nietigheid: neem dan even contact op met de bedrijfscommissie die voor jullie geldt. Zij kunnen aangeven of je een punt hebt of niet.
Tenzij de OR weet dat de bestuurder ook luistert naar redelijke argumenten als:
- objectieve beoordeling
- NIP-code belangrijk
- zuivere criteria en afwikkeling
- alles om conflictsituaties en vaak bijbehorende grote financiele consequenties te voorkomen.
(Gok ik goed, als het hier gaat om de oudere commerciele medewerkers die al lang in het bedrijf werken, met een jongere leidinggevende?)
In een goed gesprek met de bestuurder kan de OR hem/haar misschien al overtuigen van de noodzaak om hier een goede regeling voor in te voeren en daarna pas met tests te gaan starten. Misschien kan de OR zelfs aangeven, dat het om hele andere zaken gaat. Maar dat weten jullie beter.
Succes,
Hen