Oude OR/Nieuwe OR

• Lida Venema

Wat denken anderen?

Stel:

verkiezingen: 21 december a.s.

installatie: 10 januari a.s.

In het reglement staat dat men bezwaar kan maken 1 week na de verkiezingsdatum.

Wanneer treedt een nieuwe OR officieel aan? Kan de oude OR nog tot 10 januari alle zaken afhandelen en eventuele advies/instemmingsaanvragen behandelen?

1 week na 21 december a.s.

10 januari a.s.

De volgende vraag is dan: waarom de ene datum wel en de andere niet?

Bedankt maar weer voor de reacties,

groet,

Lida

• Peer

oude OR kan door blijven ‘regeren’ tot 10 januari. Dan pas heeft nieuwe OR iets in te brengen omdat ze dan geinstallerd zijn/worden.

Bezwaar maken heeft te maken met de verkiezingen en/of verkiezingsuitslag; heeft geen beperkende invloed op je ‘regeerperiode’ mijns inziens.

ik hoop voldoende input.

Peer

• Webzapper

Omdat het om algemene verkiezingen gaat, is ook belangrijk tot welk moment het mandaat van de vertrekkende OR geldt. Als die op 1 januari is aangetreden met een zittingsperiode van 3 jaar, is het mandaat op 1 januari beëindigd, helemaal als er al een rechtsgeldige opvolger is gekozen. De installatiedatum is een feestelijke bijeenkomst denk ik waarin de nieuwe OR wordt gepresenteerd. Die datum heeft geen betekenis. De WOR maakt het functioneren van een OR daarvan niet afhankelijk. De maximale termijn van drie jaar is wel een hard gegeven.

Henk

• Lida Venema

Henk,

“De maximale termijn van drie jaar is wel een hard gegeven”, schreef je o.a.

Niet helemaal, in ons geval moesten we een “doorstart” maken i.v.m. een grote fusie, de termijn van 3 jaar werd bij een jaar langer (Met akkoord van Jan en Alleman).

Nu is het moment daar dat er dus verkiezingen zijn uitgeschreven.

De installatievergadering heeft inderdaad geen wettelijke grond maar is meer een onderling “officieel” bekrachtigen van een nieuwe OR.

Ik heb overleg gehad met een advocaat van het Advocatencollectief in Utrecht, een zekere Joosten. Hij vertelde mij dat over mijn vraagstelling, niets in de WOR is vastgelegd. De ene OR houdt het bij de installatievergadering, de ander weer direct na de verkiezingsuitslag. Beide mogelijkheden kunnen. Er is tot op heden nog geen jurisprudentie van.

Als je hierover zelf duidelijkheid wil, dan raad hij aan in je OR-reglement vast te leggen op welke datum een nieuwe OR bevoegd is, hetzij na de installatievergadering, hetzij direct na de verkiezingsuitslag. Dan heb je in ieder geval iets reglementairs.

Ik bedank jou en Peer voor jullie input,

groet, Lida

• Webzapper

Dank je voor de terugmelding. Het oprekken van de zittingstermijn is inderdaad een mogelijkheid waar soms gebruik van wordt gemaakt bij fusies en privatiseringen en ook ik denk dat dit vaak de enige mogelijkheid is. In het verleden heb ik daar ook eens gebruik van gemaakt. (Via een door de bestuurder ondertekend convenant). Het juridische advies daarbij was dat dit niet waterdicht te regelen is. Er is heel veel jurisprudentie waarin de rechter dit niet accepteerd werd mij gezegd.